افغانستانگزارش ها

کانون فرهنگی علامه فیضانی نمایشگاه خیابانی کتاب را در شهر کابل افتتاح نمود.

کانون فرهنگی فیضانی با کمک تعدادی از جوانان به مناسبت هفته جهانی کتاب، نمایشگاه سه روزه خیابانی کتاب را به منظور ترویج فرهنگ مطالعه در میان شهروندان در کابل افتتاح کردند.
به گزارش خبرگزاری توانا : امروز یکشنبه (۲۲ جوزای سال ۱۴۰۱ هجری خورشیدی) کانون فرهنگی فیضانی با کمک تعدادی از جوانان به مناسبت هفته جهانی کتاب، نمایشگاه سه روزه خیابانی کتاب را به منظور ترویج فرهنگ مطالعه در میان شهروندان در کابل افتتاح کردند.
با این حال عبدالباقی ایوبی مسوول کانون فرهنگی علامه فیضانی گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه سه روزه خیابانی کتاب ترویج فرهنگ مطالعه در میان جوانان می‌باشد، زیرا ما در هر شرایط نیاز به کتاب داریم چون آگاهی از دین،فرهنگ، و رشد جامعه بستگی به کتاب و مطالعه دارد.
وی با بیان اینکه بدون مطالعه نمی‌توانیم در جامعه تاثیر گذار باشیم گفت: به اساس آیات قرآن کریم و احادیث پیامبر(ص) کسانیکه می‌دانند با کسانیکه نمی دانند ‌برابر نبوده و انسان‌های نادان ناتوان اند.
آقای ایوبی گفت،که ما با برگزاری این نمایشگاه کوشش کردیم که در شرایط کنونی به منظور خدمت به شهروندان کشور و علاقه‌مندان مطالعه،زمینه دسترسی به کتاب را به طور آسان مساعد سازیم.
وی کانون فرهنگی علامه فیضانی را یک مرکز تربیتی خوانده گفت: این کانون بر علاوه دارا داشتن کتابخانه و انتشارات یک مرکز فرهنگی و تربیتی بوده و آثار ناب را در این راستا از علامه فیضانی داریم که در بخش‌های عرفان، تصوف و خود شناسی حرف را اول می‌زند.
وی با اشاره بر تحولات اخیر در کشور گفت: اگر چند مردم در کنار مشکلات اقتصادی نگرانی‌ های دیگر هم دارند ولی علاقه‌مندان کتاب در هیچ شرایط نمی‌‍ توانند بدون کتاب زندگی کنند به این دلیل نمی‌توانیم بگویم،که فرهنگ مطالعه به صفر رسیده اند ولی انگیزه مطالعه و توجه به کتاب نسبت به گذشته کم رنگ شده است.
وی علاوه کرد: هر تحول پیامد‌ های خود را در همه عرصه‌ها دارد که فرهنگ مطالعه هم از این امر مستثنا نبوده ولی چیز که مهم می‌‎باشد این است،که پیامد‌ های تحولات همیشگی نیست امروز هم کم کم زمینه‌ها و فرصت‌های خوبی مساعد می‌شوند،که نیاز به مطالعه و ظرفیت سازی جوانان دارند.
او خطاب به جوانان می‌گوید،که ما بدون مطالعه نمی‌توانیم به ترقی و رفاه دست پیدا کنیم یک جامعه زمانی رشد می‌کند،که انسان‌های دانا و مجهز به علم روز را داشته باشند زیرا یک جامعه آگاه هیچ وقت به تعصب دامن نزده و غلام دیگران نمی‌شوند و مردم هوشیار هیچ وقت به نفع دیگران استعمال شده نمی‌‎تواند.
برگزاری این نمایشگاه با استقبال پرشور شهروندان کابل مواجه شده و آنرا در جهت انگیزش جوانان به مطالعه و کتاب مفید می‌خوانند.
با این حال محمد موسی یکی از شهروندان شهر کابل که در این نمایشگاه بخاطر خرید کتاب آمده بود می گوید: در شرایط کنونی که توجه چندانی به علم نمی‌شود مکاتب دخترانه بسته است و همچنان جوانان نگرانی‌های مختلف داشته و همه از کشور درحال فرار هستند چنین نمایشگاه‌ها یک امید زندگی و زنده ماندن را در این خاک به جوانان امید می دهد.
در همین حال محمد حیدری یکی دیگر از شهروندان کابل نیز گفت: این نمایشگاه برای جوانان کشور بسیار مفید است چون ما بدون مطالعه و کتاب نمی‌توانیم به سوی ترقی و رفاه کشور قدم برداریم.
قابل ذکر است،که پیش از این نیز به مناسبت هفته جهانی کتاب نمایشگاه های متعدد برگزار شد و این نمایشگاه ها با استقبال شهروندان پایتخت مواجه شده است.

سیداحمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button