جهانگزارش ها

آنتونیو گوترش: کشور های ثروت مند به سوخت موادهای فیسلی روی آوردند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفته است که به دلیل درگیری روسیه و اوکراین، کشورهای ثروت‌مندتر به سرعت خطرناکی به سوخت‎های فسیلی روی آورده‌اند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، گوترش روز سه‌شنبه، ۱۴ جون، هشدار داده کشور‎هایی که سرمایه‌گذاری‎های جدید در زمینه استخراج زغال‌سنگ، نفت و گاز انجام می‎دهند، در مورد تاثیرات مخرب آن‎ها نسبت به تغییرات آب و هوایی دچار «توهم» هستند.

آنتونیو گوترش در یک سخنرانی ویدیویی در اجلاس جهانی اتریش، در کنفرانس اقلیمی که توسط هنرپیشه و فرمان‌دار سابق الیفرنیا، آرنولد شوارتزنگر، آغاز شد، گفته است: «بحران انرژی که توسط جنگ در اوکراین تشدید شده است، شاهد دو برابر شدن خطرناک سوخت‌های فسیلی توسط اقتصادهای بزرگ بوده است.»
گوترش گفته که انتشار گازهای گل‌خانه‎ای جهان باید در این دهه ۴۵ درصد کاهش یابد، اما در حال حاضر پیش‎بینی می‎شود که ۱۴ درصد افزایش خواهد یافت.

او در این کنفرانس گفته است: «ما شاهد یک قطع ارتباط تاریخی و خطرناک هستیم. علم و شهروندان جهان خواستار اقدامات قابل لمس و متحول‌کننده برای اقلیم جهان هستند.» با این حال، به گفته او، بسیاری از دولت‎ها پای خود را از این امر مهم بیرون می‎کشند.

از زمان حمله روسیه به اوکراین، آلمان و هالند برنامه‌های خود را برای توسعه میدان گازی جدید به دریای شمال متمرکز کرده‌اند.

شرکت دولتی گاز قطر به‌عنوان بخشی از بزرگ‌ترین پروژه گاز مایع طبیعی جهان رو به گسترش است و بریتانیا نیز در حال تأمین مالی پروژه «اِل‎اِن‎جی» در موزامبیک است.

براساس گزارش‎ها، آخرین اجلاس اقلیمی در ماه نوامبر سال گذشته در بریتانیا برگزار شد و کشور‎های اشتراک‌کننده در این اجلاس بر سر پیمانی برای مقابله با گرمایش زمین توافق کردند.

 

خبرگزاری توانا – شریف رحیمی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button