مقاله

رسوایی کشتار نیروی ویژه بریتانیا در افغانستان چگونه افشا شد؟ گزارشی که از طر ف بی بی سی به نشر رسید.

تهیه کننده این گزارش :پانوراما

ناشر: بی‌بی‌سی

۲۲ تیر ۱۴۰۱ – ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۲

این گزارش را بصورت مکمل میتوانید در سایت بی بی سی فارسی بخوانید .

آنچه من میخواهم به عرض برسانم اینست که : انگلیس از گذشته های دور برای افغانستان و مردمش دشمن کینه توز بوده است . درزمانیکه سلطه استعماری شان در هند گسترده بود، سه بار بصورت مسلحانه به این کشور حمله نموده و سالها حاکمان ضعیف الاراده سرزمین مارا با دادن پول و تحایف و دعوت های توآم با استقبال های شاهانه تحت اراده خود قرار داده و چون الاغی از ایشان استفاده نموده اند. اما هرباریکه به این کشور حملات مسلحانه را انجام داده اند مردم افغانستان در برابر ایشان ایستاده و چنان برخورد شجاعانه با ایشان نمودند که تا امروز فراموش نکرده . بعد از جنگ اول وقتی با معامله امیر دوست محمد خان دوباره وارد کابل شدند از بگرامی تا استالف را به آتش کشیدند. بعد از گذشت سالها وقتی افغانستان مورد تجاوز شوروی وقت قرار گرفت و همه دنیا مردم افغانستان را که در برابر این تهاجم وتجاوز شوروی وقت قیام کردند کمک نمودند، انگلیس هم ظاهرآ کمک کرد، اما چه کمکی ؟ موشک های هوایی بنام “بلوفایت” به مجاهدین دادند، ولیکن این موشک ها منحرف شده بود، وقتی فیرمی شد اگر روز بود بطرف افتاب و اگر شب بود بطرف مهتاب حرکت میکرد . در حادثه 11سپتامبر که در کنار امریکا به افغانستان آمد بازهم دست از انتقام برنداشته بودند . صدراعظم وقت این کشور «تونی بیلر» در یک سخنرانی خود با صراحت گفت که ما در افغانستان نیامدیم که برای اینها دموکراسی بیاوریم و به پسران ودختران شان مکتب آباد کنیم ؛ ما آمده ایم دنبال منافع خود، ما منافع خود را دنبال می کنیم .

اینک بازهم یک گوشه ای از جنایت شان در برابر مردم مظلوم افغانستان به اثبات رسیده است و ما یقین داریم که انگلیس ها هیچگاهی زخم شمشیر افغانستانیها را از زمانی که به خانه و وطن شان تجاوز کرده بودند فراموش نکرده اند و کشته شدن فراری های متجاوز شان از کابل و جنگ میوند همچنان کابوسی برایشان هست و خواهد بود. اینها همیشه بفکر انتقام از افغانستان و مردمش بوده و هستند . درحالیکه درگذشته اگر زخمی زده شده اند و شمشیری به قلب شان فرو برده شده حاصل تجاوز شان به خانه و کاشانه این مردم بوده است و هیچگاهی افغانها به خانه انگلیس ها حمله نکرده است .

اینک که بازهم شهادت جمعی از هموطنان ما در دوره اشغال افغانستان توسط نیروهای این کشور برملا گردیده است یقینا با همان اندیشه انتقام جویی میباشد . مایقین داریم که جنایات انگلیس در بیست سالی که کشور ما تحت اشغال امریکا و متحدانش که انگلیس از مهره های اصلی آن میباشد، به این یک مورد خلاصه نمی شود. ملل متحد و ارگان های ذیدخل چنانچه اگر با آنچه در مورد حقوق بشر ، جنایات جنگی و حفظ حدود انسانیت شعار میدهند ، راست است این موضوع را جدآ دنبال نمایند . من قبل از اینکه تحقیقی در این مورد آغاز شود با صراحت میگویم که جنایت انگلیس در افغانستان به این یک مورد که کشتن غیر نظامیان است ، خلاصه نمی شود و این مشتی است از خروار.

همچنان کشورهای دیگر که در همکاری و همراهی ناتو به افغانستان آمده بودند آنها نیز حتی به استخوان مرده های این مردم ترحم نکردند و با استخوان سر مردگان مردم افغانستان بازی فوتبال براه انداختند . اینها مواردی هست که باید ملل متحد جدآ به آن بپردازد و ضمن این تقاضا ازملل متحد از مقامات سرپرستی حکومت کشور نیز تقاضا می نمایم که در این مورد رسما اقامه دعوا نموده و این موضوع را جدی بگیرند. والسلام .

 

ابوذر سرپلی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button