جهانگزارش ها

آتش زدن سفارت سویدن در بغداد

پذیرفته شدن درخواست فردی برای سوزاندن قرآن در مقابل سفارت عراق در استکهلم

شمار زیادی از مردم عراق در ساعات اولیه امروز به سفارت سویدن در بغداد وارد شده و آن را به آتش کشیدند. در همین حال رسانه تی تی گزارش داده است که، حکومت اسلام هراسانه سویدن در خواست فردی را برای برگزاری یک گردهمایی عمومی و سوزندن در خارج از سفارت عراق در پایتخت سویدن بدست آورده است.

به گزارش خبرگزاری توانا، شمار زیادی از مردم عراق در ساعات اولیه امروز (پنجشنبه) به سفارت سویدن در بغداد یورش بردند و آن را به آتش کشیدند. این اقدام پس از آن انجام می‌شود که وزیر خارجه عراق روز چهارشنبه در گفتگو با همتای سویدنی خود تاکید کرد که باید از تکرار اقدامات موهن به اسلام و قرآن کریم جلوگیری شود.

در همین حال رویترز نیز گزارش داد که به هیچ یک از کارکنان سفارت آسیب نرسیده است. وزارت خارجه سویدن پس از وقوع حادثه‌ای اضطراری به سفارتخانه اش در بغداد اعلام کرد که تمام کارکنانش در امنیت هستند و با آنها تماس برقرار شده است.

این وزارت، آتش سوزی سفارتخانه در بغداد را “نقض جدی کنوانسیون وین” دانست. در عین حال، وزارت خارجه عراق اعلام کرده که به دنبال بررسی فوری این حادثه است و اقدامات تظاهرکنندگان را محکوم کرده است.

در همین حال رسانه تی تی خبرگزاری سویدنی گزارش داده است که پولیس سویدن درخواست فردی را برای برگزاری یک گردهمایی عمومی در خارج از سفارت عراق در استکهلم در روز پنج‌شنبه پذیرفته است. تی‌تی‌ گزارش داد که در این درخواست متقاضی خواهان سوزاندن قرآن و پرچم عراق شده است.

در همین حال، وزارت خارجه‌ی عراق این حادثه را محکوم کرد و به نیروهای امنیتی دستور داد تا سریعا تحقیقات را آغاز و عاملان را شناسایی کنند.

همچنان، صدور مجوز جدید برای تکرار اقدام موهن علیه قرآن کریم درحالی که است که دولت سویدن پیش از این اقدام به سوزاندن قرآن کریم که در مقابل مسجد اصلی شهر استکهلم صورت گرفته بود، را محکوم کرد و آن را یک عمل «اسلام‌هراسانه» خوانده بود.
اواخر ماه گذشته، صدر، پس از سوزانده‌شدن قرآن در استکهلم توسط یک مرد عراقی، خواستار اعتراض علیه سویدن و اخراج سفیر این کشور شد.

پس از آتش‌زدن قرآن، دو تظاهرات بزرگ در خارج از سفارت سویدن در بغداد برگزار شد که در یک مورد معترضان به محوطه‌ی سفارت حمله کردند.

دولت‌های چندین کشور مسلمان، از جمله عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، اردن و مراکش به این حادثه اعتراض کردند و عراق خواهان استرداد این مرد برای محاکمه در این کشور شد.

مجتبی خوشیوال
خبر گزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button