افغانستانمقاله

بزرگداشت از سالروز بعثت پیامبر بزرگ اسلام در مرکز فرهنگی و هماهنگی توانا

مرکز فرهنگی و هماهنگی توانا طی محفلی از سالروز بعثت پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) بزرگداشت بعمل آورد.
درین محفل که با شرکت علما، اساتید دانشگاه، چهره های رسانه ای و نویسندگان برگزار شده بود، روی مکارم اخلاقی آن حضرت (ص) فلسفه و پیام بعثت و ممیزات تمدن اسلام صحبت های تفصیلی صورت گرفت.
محفل با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری بلخی آغاز شد سپس آقای حسن حسینی استاد دانشگاه و رییس دانشکده معارف اسلامی طی صحبتی فلسفه و پیام بعثت را در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی توضیح کرد.اخلاق پیامبر بزرگ اسلام و تاثیر گزاری آن در امر ترویج و گسترش فرهنگ اسلام یکی از جهت های سخنرانی استاد حسینی بود .
استاد حسینی افزود که اسلام دین صلح و برادریست اما با دریغ که شماری از روی عناد انرا دین خشونت مینامند.
رییس دانشکده معارف اسلامی گفت که حضرت پیامبر (ص) در غزوات زیادی شرکت کرده اند اما هیچ روایتی وجود ندارد که شخصی در جنگ با شمشیر آن حضرت (ص) به قتل رسیده باشد.

محمد افشار سخنران دیگر مجلس بود که نظام سازی در اسلام را مورد بحث قرار داده وخاطر نشان کردن که تشکیل قوای سه گانه ( مقننه ، قضاییه و اجراییه ) را برای نخستین بار دین مقدس اسلام به میان آورده است.

محمد افشار افزود که بعثت پیامبر بزرگ اسلام در واقع تحول بزرگ سیاسی بود که سیستم جدید حکومتداری را به میان آورد.
به قوال آقای افشار نظام اقتصادی مدون برای نخستین بار از جانب دین مقدس اسلام بمیان امد نظامی که امروز در تمام جهان بهترین نظام برای پیشبرد امور اقتصادی کشور ها شناخته میشود.
محمد افضار نظام خانواده و اجتماع را یکی از مباحث بزرگ اسلامی خوانده و افزود که اسلام فرد محوری را به اجتماع محوری تبدیل کرد.
به دنبال آن محمد بشیر هاتف، بعثت پیامبر واپسین حضرت محمد مصطفی (ص) را یک انقلاب بزرگ در جهان خوانده و گفت که تحولات قرن ۱۴ ـ۱۵ و ۱۶ در اروپا از تمدن بزرگ اسلام آب خورده است. هاتف افزود که برخی از نویسندگان، تاریخ تمدن را تحریف کرده و از مدنیت بزرگ اسلام چشم پوشی میکنند حال آنکه پس از سقوط مدنیت یونان تمدن بزرگ اسلام بمیان آمد و مظاهر غیرعادلانه مانند بردگی وعدم تساوی حقوق را از میان برد . هاتف ادعا کرد که دوره رنسانس در اروپا زمانی آغاز شد که مدنیت اسلام به سرحدات اروپا رسیده بود .
به قول آقای هاتف میثاق مدینه که در سال ۶۲۲ میلادی بمیان آمد و به جنگ های صد ساله میان قبایل ساکن در مدینه نکته پایان گذاشت، اساس اعلامیه حقوق بشر و سایر کنوانسیونهای حقوقی در جهان را میسازد.
بشیر هاتف در قسمتی از سخنانش، گفتار بانی سیاست عدم تشدد خان عبدالغفار خان را نقل کرد که نوشته است : سیاست عدم تشدد را از سیرت حضرت پیامبر اسلام اقتباس کرده است.
نعت خوانی شرین یلدا فخری، زینت افزای بیشتر محفل بزرگداشت از سالروز بعثت حضرت پیامبر واپسبن محمد مصطفی (ص) بود که باعث فرستادن درود جمعی از سوی حاضرین مجلس بر روان پاک سرور کاینات شد.
محب الله اخند زاده سخنران واپسین محفل بود که پیرامون فضایل بیست و هفتم رجب روشنی انداخته و به تشریح اعمال و عباداتی پرداخت که درین روز فضلیت بیشتر دارد.
محفل با خوانش دعاییه وفرستادن درود بر پیامبر بزرگ اسلام پایان یافت .
الحاج ابوذر صارم سرپلی مسوول مرکز فرهنگی و هماهنگی توانا ( برگزار کننده این محفل ) هدف از برگزاری نشست را تقویه روحیه اخوت، تشریح هر چه بیشتر اخلاق آن حضرت (ص) و تداعی آن در روح و روان افراد جامعه میداند.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button