افغانستانمقاله

امریکا با چین هرگز درگیر نخواهد شد! غلام علی صارم

امریکا با وجودیکه ظاهرآ بزرگترین ابرقدرت دنیا است و در حال حاضر به هر گوشه دنیا با توطئه و دسیسه های گوناگون میخواهد آتش جنگ را شعله ور ساخته و از آن نفع ببرد. تا مدتی قدرت یکه تاز بودن امریکا تا حدی مصداق واقعی داشت اما بعد از شکستش در خاور میانه مخصوصا بعد از آنکه حمله تروریستی را بالای قاسم سلیمانی جنرال مقتدر ایرانی انجام داد و به تعقیب این حادثه ایران هم با پرتاب چندین موشک پایگاه عین الاسد امریکا را در عراق هدف قرار داده و آنرا تقریبا به خاک یکسان ساخت . همچنان شکست در سوریه، شکست در قزاقستان و اندیجان ازبکستان (ایندوموردهم حاصل توطئه امریکا بود) مشت گره شده وپوشیدهء این ابرقدرت و قدرت یکه تاز جهان را باز کرد.

قضیه اوکراین که در آن خواب اضمحلال حریف قدرتمند خود یعنی روسیه را دیده بود به کابوسی برای خودش تبدل گردید. اینک این موضوع حالتی را بوجود آورده که به احتمال قوی اروپا با روسیه هماهنگ گردیده و دست امریکا را از این قاره برای دایم کوتاه گرداند.

جنگ افروزی های امریکا نه تنها کشور های دیگر را به ویرانه تبدیل کرده بلکه خودش را نیز به یک کشور بدهکار تبدیل نموده است و این همه جنگ افروزی ها هم بخاطرفروش سلاح های ذخیره شده اش میباشد تا بتواند این بدیهی ها را حداقل تقلیل ببخشد.

درحال حاضر مجموع بدیهی های امریکا به 85 تریلیون دالر می رسد . و تا هنوز دقیقا امریکا در هرکشوری که جنگ افروزی کرده در آن پای بدیهی هایش در میان بوده است .

اعلامیه ها و سروصدا ها مبنی بر حمایت، فقط تا روز اشتعال آتش جنگ است و کمک امریکا هم در این کشور ها صرف دادن تسلیحات نظامی است که پول آنرا قبلا گرفته است و تایوان مهم ترین شاهد مثال این قضیه میباشد.

چین نیز یکی از کشور های است که به میزان بالایی از امریکا طلبگار است . امریکا که بدیهی هایش تا قبل از 2010 بیشتر بود اما بعد از این سال به زیر یک تریلیون رسید . در حال حاضر امریکا از چین 980.8میلیارد دالر بدهکار است .

امریکا با وجودیکه میخواهد بدیهی های خود را از تایوان با دادن سلاح های نظامی تمام و یا تقلیل دهد ، به نظر میرسد که هیچگاهی روابط خود را با چین در حد مقاطعه نمی رساند، زیرا ازیکطرف با اینهمه بدهی اش از چین و اینکه چین کشوری نیست که از امریکا سلاح های نظامی و یا موشک دریافت کند. و از طرف دیگر امریکا کشوری است که تقریبا صددرصد به مالیه دهندگان خودش وابسته است و کمپنی های بزرگی که ارقام درشت مالیات را برای حکومت می پردازند کمپنی های تجارتی هستند که اموال تجارتی خود را بیشتر از چین وارد می کنند .

به عنوان مثال یکی از کمپنی های بزرگ تجارتی که بزرگترین مالیه دهنده برای حکومت امریکا است کمپنی “وال مارت” است . این کمپنی دارای 1/4 میلیون نفر کارگر میباشد و هشتاد درصد جنسی را که به مردم از طریق نمایندگی هایش عرضه می نماید از چین است .

اگر فرض را براین بگیریم که سالانه مالیاتی را که کارگران این کمپنی می پردازند، ازهریک کارگر یکهزار دالر باشد مجموع این مالیات میشود :4100000000 که به این حساب مالیات کمپنی به دهها و صدها وهزاران میلیون دالر خواهد رسید.

مثل وال مارت بزرگتر یا کوچکتر هزاران کمپنی دیگر که سالانه صد ها میلیون ها دالر مالیه بدولت می پردازند وابسته به اجناس ارزان چین هستند و همین است که میگویند تا زمانیکه این کمپنی ها وابسته به چین باشد رابطه امریکا و چین خراب نخواهد شد.

ازطرفی هم از بین رفتن اکثر شغل ها در امریکا و پائین آمدن میزان درآمد وابستگی مردم را به اجناس ارزان چین بیشتر ساخته است .

به نظر میرسد تحریکات تایوان درمقابل چین و کمک های تسلیحاتی امریکا تا مرز شعله ور شدن جنگ در این میان است و خود هیچگاهی در این قضیه داخل و درگیر نخواهد شد . همانگونه که در اوکراین خود داخل جنگ نشده و به کمک های تسلیحاتی اکتفا نمود.

درگیرشدن امریکا با چین به هیچ صورت بوقوع نخواهد پیوست زیرا یکی مواردی که فوقا عرض شد و ثانیا امریکا اخیرآ به یک قدرت کاملا شکست خورده تبدیل شده و درگیرشدن در این جنگ برای امریکا خط سرخ نهایی خواهد بود که از آن هرگز عبور نخواهد توانست و این نقطه نقطه آخر و آغاز جنگی خواهد بود که هرگز برنده ندارد .

به نظر ما فعلا امریکا و دیگر قدرت های جهانی که بعضا درگیر جنگ و یک سلسله تنش ها هستند از دو راه یکی را باید انتخاب کنند : یا صلح جهانی و یا نابودی همه .

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button