جهانگزارش ها

ارمنستان: خواستار جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شد

به‌دنبال بدتر شدن وضعیت انسانی در منطقه مرزی مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی به‌دلیل بسته شدن راه‌های منتهی به آن از سوی آذربایجان، ارمنستان از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا جلسه‌ای اضطراری در این خصوص برگزار کند.

بربنیاد گزارش اسوشیتد پرس، مهر مارگاریان، نماینده ارمنستان در سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به رییس شورای امنیت سازمان ملل که روز جمعه، ۱۱ اگست، توسط وزارت خارجه آن کشور منتشر شد، گفت که مردم قره‌باغ کوهستانی «در آستانه یک فاجعه انسانی تمام عیار» قرار دارند.

در این نامه آمده است: «دولت ارمنستان خواستار مداخله شورای امنیت سازمان ملل به‌عنوان نهاد اصلی مسوول حفظ صلح و امنیت بین‌المللی برای جلوگیری از جنایات جمعی از جمله جنایات جنگی، پاکسازی قومی، جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی است.»

درخواست ارمنستان پس از آن صورت می‌گیرد که دادستان ارشد پیشین دیوان کیفری بین‌المللی اواخر هفته گذشته هشدار داد که آذربایجان در حال آماده‌سازی نسل‌ کشی علیه ارمنی‌ها در منطقه قره‌باغ کوهستانی است و از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا این موضوع را در دادگاه بین‌المللی مطرح کند.

در این گزارش آمده است که بسته شدن تنها جاده منتهی از ارمنستان به قره‌باغ توسط جمهوری آذربایجان به طور جدی مانع تامین مواد غذایی، تجهیزات طبی و سایر اقلام ضروری برای منطقه ۱۲۰ هزار نفری شده است.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان در اوایل دهه ۱۹۹۰ و سال ۲۰۲۰ بر سر منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ که در سال‌های ۱۹۹۱-۱۹۹۲ جدایی خود از باکو را اعلام کرد، با هم درگیر شدند.

جنگ سال ۲۰۲۰ این دو کشور در نهایت با میانجی‌گری روسیه و استقرار نیروهای حافظ صلح این کشور به پایان رسید.

اما اکنون باکو با محاصره گذرگاه لاچین که تنها مسیر فرستادن مواد غذایی، پزشکی و کمک‌های بشردوستانه می‌باشد، وضعیت انسانی در این منطقه را بحرانی کرده است.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button