افغانستانمقاله

تنش های قومی وفساد اداری، میراث شوم امریکا در افغانستان

غلام علی صارم
14اسد 1402
سالهاست که کشور مظلوم ما افغانستان ملعبه دست استعمار گران و کشور گشایان قرار داشته است .
تاریخ افغانستان چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام شاهد جنگ ها و خونریزی های زیادی است. این کشور زمانی بنام مرکزتجارتی، گاهی بنام مرکز تلاقی فرهنگ ها و گاهی هم بنام دروازه هند لگد مال شده است .
دردوران جنگ سرد با وجود دست اندازی های بیشمار، یکبار مورد تجاوز قدرت بزرگ شرق (شوروی وقت) قرار گرفتیم و چهارده سال ما را چنان اززمین وهوا زدند که کشورما را به ویرانه مبدل ساختند، یک ونیم میلیون انسان را کشتند، صدها هزارانسان را معلول و معیوب کردند و بیش از شش میلیون انسان را مهاجر و آواره و دورازوطن ساختند، بحدی که امروز کمتر کشوری در جهان یافت میشود که مهاجر افغانستانی در آن نباشد.
شوروی وقت رفت و بعد از یک دوره جنگهای داخلی و برادرکشی امریکا آمد و با پیشرفته ترین سلاح هایش ما را مورد تهاجم وحشیانه قرارداد، امریکا حتی به محافل خوشی مردم ما با بمب افگن هایش حمله کرده و هزاران هموطن ما رادرمحافل خوشی وعروسی های شان بخاک و خون کشیدند.
بهانه هم، حمله به برج های دو قلویش و حادثه یازده سپتامبر 2001 بود وعنوان هم دفاع از منافع امریکا.
اینرا نیز قابل ذکرمیدانم که امریکا وقتی به افغانستان حمله کرد ملل متحد وشورای امنیت در جریان نبودند؛ اول حمله کرد و بعد اجازه گرفت، البته اینکارامریکا درعراق هم تکرار شده و ازهمین جهت است که ما سازمان ملل را همیشه دلقک و وابسته سازمان سیای امریکا خطاب کرده ایم .
با امریکاهمه متحدینش به افغانستان آمدند چه با لشکروسپاه و چه با پول و اجنت های اطلاعاتی. همگی سخن شان این بود که ما دنبال منافع خود هستیم وآمدن ما در افغانستان به منظوردفاع از منافع ملی کشورما است .
صدراعظم سابق انگلیس(تونی بیلر) یکبار با صراحت گفت که ما در افغانستان نیامدیم که به این مردم دموکراسی بیاوریم و به پسران و دختران شان مکتب بسازیم. ما دنبال منافع خود ما هستیم، بما منافع ملی انگلستان مهم است. اما یکبار هم کسی نگفت که منافع ملی ما اینست که شما افغانستانی ها خورده اید و اینک ما آمدیم که آنرا بدست آریم.
انگلیسها درمدتی که به افغانستان بودند بی نهایت جنایت کردند. یکی از شهزاده های این کشوربنام شهزاده هری خود اعتراف کرد که در مدت ماموریتش 26نفر را که در مجموع همه غیر نظامی بودند و حتی زن و کودک را که نیز شامل این مجموعه میشده به قتل رسانده است.
در طول بیست سالی که امریکا با متحدینش در این سرزمین حاکمیت کرد، جمعی که بنام بزرگان این مملکت ظاهرآ نقش بازی می کردند همه دلقک ها و جواسیس خود شان بود که دربرابرهرجنایتی که از امریکا سرزد یا سکوت کردند و یا توجیه نمودند.
سرمایه های طبیعی وقیمت بهای این کشوررا تاتوانستند دزدیدند. انگلیس ها که بیشتر در حوزه جنوب غرب کشور مستقر بودند از منطقه ای که مربوط ولایت هلمند است گفته میشود که یک کوه را چنان کنده و برده اند که اینک اثری ازآن نیست و یک قطعه زمین هموار است و بس.
درمدت بیست سال تجاوزامریکا و متحدینش از تلفات انسانی طرف ها گزارشهای متفاوتی وجود دارد که متاسفانه همه درد آوراست. البته ازنظرما این گزارشهای که از آمار تلفات به نشر رسیده مخصوصا ازتلفات غیر نظامیان، هیچکدام دقیق نیستند، زیرا از تلفات غیر نظامیان دراطراف و قریجات آماردقیق گرفته نشده است. با آنهم به این یکی دو گزارش اشاره می نمایم:
به گزارش ویکی پیدیا: بعد از 2001 تا روز های اخیر تجاوزبه تعداد 47245 نفر غیر نظامی و 66000 تا 69000 و بعضا تا 90000 کشته از ارتش و پولیس گفته شده است. و به تعداد 51000 نفر مبارز طالب کشته شده اند. بصورت کل 188245 نفر کشته حاصل این جنگ ها میباشد. البته چنانچه که عرض شد ما این رقم را با توجه به مشاهدات خود ما واخباری را که روزانه می شنیدیم و میخواندیم کمترازرقم واقعی آن میدانیم، نهایتا این همه تلفات از فرزندان همین مرز و بودم بوده است که ما شاهد اشک های هزاران مادر داغدیده هستیم و مسئول و عامل این همه بدبختی هم فقط امریکا است .
خبرگزاری تسنیم رقم تلفات عساکرامریکایی را در این مدت 2439 کشته و 20663 نفر زخمی نگاشته است که اینهم به نظرما یک رقم واقعی نیست.
اینکه این جنگ و تجاوزبرای امریکا طولانی ترین جنگ و پرهزینه ترین جنگ بوده است شکی درآن وجودندارد، باربارازطریق منابع رسمی خودشان ورسانه های تصویری و مطبوعات به نشر رسیده است. امریکا خود هزینه این جنگ را 26/2 تریلیون دالر ذکر نموده است.
با وجوداینهایی که ذکرکردیم افغانستان خود به ویرانه ای تبدیل شد. پولی که بخاطربازسازی این کشور جمع شده بود همه تاراج گردیده و حتی پایتخت این کشوراز وسایل ابتدایی که سرک و برق باشد برخوردارنشد. زیرساخت های اقتصادی کشورهمه با نام اقتصاد بازارازبین رفت، دهها مرکز تولید که در کشورایجاد شد همه به سقوط مواجه گردیدند، زیرا اینها در میدان رقابت مقاومت نتوانسته وشکست خوردند.
در یک کلام بگوییم که طی بیست سال امریکا و متحدینش به همکاری جواسیس داخلی شان کاری کردند که ازاین کشورفقط یک کاورخالی باقی ماند و بس و مقداری هم ذخایرزیرزمینی که احتیاج به یک مدت طولانی دارد تا استخراج و پروسس ودرمعرض استفاده قرارگیرد.
ایکاش تنها همین بودی، دارایی های ما را تاراج می کردند، معادن ما را میبردند، ذخایر قیمتی زیرزمینی های ما را تاراج می کردند، اما دست به تولید نفاق نمی زدند.
حربه کهنهء غیر انسانی انگلیس(تفرقه بیانداز، حکومت کن) بعد از حادثه ساختگی یازدهم سپتامبر 2001و اشغال نظامی افغانستان یکبار دیگر بکار افتاده و اختلافات قومی، منطقه ای، نژادی و اعتقادی را تشدید بخشیدند.
ما شاهد بودیم که بخاطر نوشتن اسم قوم در تذکره سالها وقت و پول ودارایی این مملکت ضایع گردید . بخاطر یک نقطه اضافی آنهم در قسمت سفیدی کاغذ رای دهی پارلمان ماه ها کار پارلمان به تعویق افتاده و سرمایه های کشور را هدر دادند. در حالیکه این نزاع و کشمکش نه خال روی ورق رای دهی بود و نه کدام جریان به سازی به نفع وطن، بلکه اختلاف اختلاف قومی بین تاجیک و پشتون بود که توسط افراد استخدام شده امریکا و انگلیس به آن دامن زده میشد.
هزاران سازمان اجتماعی قومی درست شد تا بتوانند اقوام برادر ساکن در کشور را به جان هم بیاندازند اما دیده نشد که یک سازمان اجتماعی بنام مردم افغانستان که دربر گیرنده همه اقوام باشد ساخته شده باشد.
تاراج زمین های دولتی کاری بود که از جانب سردمداران قدرت که عملا جاسوس و نوکرامریکا بودند عده ای اوباش به آن تشویق میگردیدند.
امریکا ازهر وسیله ممکن در جهت تولید نفاق بین مردم افغانستان، اقوام و مذاهب مختلف استفاده نمود ، جمعی را تحت عنوان اینکه اسم قوم شان در تذکره تابعیت درج شود چنان بجان همدیگر انداختند که معلوم نیست این شجره خبیثه نفاق چه وقت خواهد خشکید و یا همچنان هرروز بار و بر جدیدی خواهد داد.
این نفاق افگنی ها بیشتر از طریق اعطای پول نقد میشد که از جانب سازمان جاسوسی امریکا توزیع می گردید. که به یکی دوگزارش توجه خوانندگان را جلب می نمایم تا شاهد مثالی باشد برای اثبات آنچه گفته آمدیم:
1- «شبکهء خبررسانی افغانستان در کد خبری 51140 مورخ 10 ثور 1392 (30 اپریل 2013) و کدخبری 51224 مورخ 12ثور1392 (2می 2013) خویش چنین می نگارد: ” در بیش از یک دههء گذشته ، هرماه بسته های پول در چمدان و کوله پشتی و بعضی اوقات در خریطه های پلاستیکی خرید خانگی، ازطرف آژانس مرکزی استخبارات امریکا، (سی آی ای) به دفتر ریاست جمهوری افغانستان تحویل داده شده است. سالهای زیادی است که گفته میشود سی آی ای به حمایت از برخی اقوام و دستیاران نزدیک آقای کرزی پول می پردازد. اما گزارشهای جدید میرساند که پرداخت مستقیم و بی حساب و کتاب پول به دفتر ریاست جمهوری حاکی از دامنه وسیع این پرداخت ها و تاثیر عمیقتر آن بر امور روزانه حکومت است.» (1)
2- بی بی سی در گزارش مورخ 29 اپریل2013 (9ثور1392) تحت عنوان سیابه دفتر حامد کرزی پول نقد میداد، چنین می نگارد: روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، گزارش داده که سازمان اطلاعات مرکزی امریکا(سیا) در ده سال گذشته ده ها میلیون دلار بدون حساب و کتاب بدفتررئیس جمهوری افغانستان داده است. معاون رئیس دفتر حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان (2002-2005) به بی بی سی گفت: «این پولها نه موارد مصرفش معلوم بود و نه مقدارش و نه کسانی که این پول ها را می گرفتند و نه کسانی که میدادند. اما گفته می شد که برای مخارج خانواده رئیس جمهوری از طرف امریکایی ها داده میشود». نیویورک تایمز گزارش داده که هدف از پرداخت پنهانی این پولها ظاهرآ افزایش نفوذ امریکا در کاخ ریاست جمهوری افغانستان بوده است. به نوشته روزنامه، نتیجهء این سرمایه گذاری برعکس بود، چرا که راه فساد را بیشتر باز کرد، موجب تقویه جنگ سالاران شد و در نهایت برنامه خروج نظامیان امریکا از افغانستان را با مشکلاتی مواجه گردانید. این روز نامه همچنین از قول یک مقام آمریکایی نوشته که بزرگترین منبع فساد در افغانستان خود ایالات متحده امریکا است . (2)
3- بی بی سی همچنان در گزارش مورخ 29 اپریل خود چنین اضافه می کند : اقای کرزی که در حال حاضر در یک سفر اروپایی در فنلند بسر می برد، با اعتراف به این کمک ها گفت : بله، دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان حمایت های را از جانب حکومت امریکا در طول ده سال گذشته به دست آورده است . (3).
4- آقای خلیل رومان معاون اسبق دفتر آقای کرزی گفته است که در دفتر ما این پولها بنام پول ارواح یاد می شد که پنهان می آمد و پنهان میرفت (مصرف میَ شد) . مقامات امریکایی میگویند که پرداخت پول از سوی اداره استخبارات امریکاCIA به حامد کرزی نشان دهنده آن است که بزرگترین فساد مالی را در این کشور امریکا انجام میدهد و در قدم دوم حامد کرزی فاسد ترین شخص در این کشور به حساب می آید.(4)
اینها مجموع خیانت های امریکا را در سرزمین خونریک ما در بر نمی گیرد بلکه به عنوان مشت نمونه خروار به عرض رسید. البته اینها مواردی است که افشا گردیده و در مطبوعات به اصطلاح درز کرده است، یقینا موارد زیاد هم وجود دارد که تا هنوز مخفی مانده است .
یک مورد دیگر که باعث فساد گسترده در افغانستان گردید، ایجاد مراکزی تحت عنوان جامعه مدنی بود که پروژه های اطلاعاتی شانرا بوسیله آنها به پیش می بردند. و اینها پروژه کارانی بودند که برای امریکا خوش خدمتی می نمودند. ما در این مورد قبلا در یک مقاله ای جدا گانه نوشته خدمت دوستان تقدیم نمودیم که تکرار آنرا به صلاح نمی بینم .
دقیقا جنایات امریکا و انگلیس و سایر هم پیمانانش طی بیست سال گذشته همان مثل معروف «مثنوی و هفتاد من کاغذاست » که امیدواریم همه جنایات صورت گرفته در کشور خونین ما برشته تحریر درآمده و نسل جوان و نسل های آینده به این حقایق آشنا گردند تا باشد که در جهت روابط خارجی و سیاسی خود با تشخیص درست از هویت ها تصمیم عاقلانه در سایه تاریخ کشور اتخاذ نمایند.


1- شاه آغاصدیق مجددی، افغانستان در چنگال خونین فساد، محل چاپ کابل 1394 ص56
2- همان ص 52
3- همان ص 52
4- همان ص42

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button