اقتصاد و توسعهجهانگزارش ها

ژوهانسبورگ میزبان نشست سه روزه سران بریکس

سران کشورهای چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی در این اجلاس حضور خواهند داشت. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در این نشست از روسیه نماینگی خواهد کرد و ولادیمیر پوتین نیز با یک ویدئو کنفرانس در نشست شرکت خواهد کرد. یوری اوشاکوف، دستیار رییس جمهور روسیه گفت: با این وجود، رئیس جمهور فرصت گفتگو با شرکا را خواهد داشت و این مشارکت یک مشارکت فرمالیته نیست، بلکه یک مشارکت اساسی خواهد بود.

یکی از موضوعات اصلی اجلاس، گسترش احتمالی این سازمان است، در حال حاضر 23 کشور برای عضویت در بریکس درخواست داده اند و تعدادی دیگر نیز به صورت غیررسمی ابراز علاقه کرده اند.

در مورد پذیرش اعضای جدید اختلاف نظر وجود دارد. طبق گزارش بلومبرگ، چین خواستار گسترش سریع این سازمان است، در حالی که هند و برزیل ظاهرا مخالف هستند و می خواهند اعضای احتمالی آینده ابتدا ناظر شوند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفت: روسیه در این مورد موضع محفوظی دارد: این موضوع در اجلاس سران مورد بحث قرار خواهد گرفت، اما مسکو عجله ای در این خصوص  ندارد.

وزیر خارجه روسیه نیز پیش از این خاطرنشان کرده بود که هدف این سازمان تبدیل شدن به یک “هژمون جمعی جدید” نیست، اما می تواند به یکی از ستون‌های یک نظم جهانی چندمرکزی جدیدتر تبدیل شود.

موضوع مهم دیگری که ممکن است به آن پرداخته شود، ایجاد ارز و معامله با ارزهای ملی است. ایده ایجاد جایگزینی برای دالر قبلا توسط رئیس جمهور برزیل مطرح شده بود. اما کارشناسان همچنان در مورد چنین ابتکاری تردید دارند و می گویند بعید است که بتوان به سرعت ارز بریکس را ایجاد کرد.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button