جهانگزارش ها

آغاز نشست گروه بیست در هند

نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ به میزبانی هند و با حضور مقام های دیپلماتیک ۲۰ کشور جهان با محوریت مبارزه با تروریسم و مواد مخدر، اوضاع جنگ اوکراین، امنیت غذایی و انرژی آغاز شد.

نشست گروه بیست در هند با سخنرانی نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور و حضور جو بایدن، ریشی سوناک و امانوئل ماکرون، رهبران آمریکا، بریتانیا و فرانسه آغاز شده است. این نخستین‌بار است که جنوب آسیا میزبان جی۲۰ است.

نارندرا مودی نخست وزیر هند در این نشست گفت: موسسه های چندجانبه در رویارویی با بزرگترین چالش های جهان در آغاز به کار جلسه وزیران امورخارجه کشورهای گروه ۲۰ ناموفق بودند.

وی در بیانیه آغاز این نشست افزود ما باید بدانیم که چندجانبه گرایی امروز دچار بحران شده است. تجربه های چندین سال اخیر در بحران های مالی، تغییرات اقلیمی، همه گیری، تروریسم و جنگ به روشنی نشان می دهند که حکمرانی جهانی شکست خورده است.

جلسه امروز 18 سنبله با یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان زلزله مرگبار 17 دلو 1401 که در ترکیه ۴۵ هزار و در سوریه ۵ هزار و ۸۰۰ کشته به جاگذاشته است، آغاز شد.

درحالی که هند در کنار کشورهای غربی نگرانی های خود را درباره چین ابراز می کند، مهمترین خریدار تسلیحات نظامی از روسیه است و واردات نفت از این کشور را افزایش می دهد. هند جنگ اوکراین را محکوم نکرده است. باوجود این نارندرا مودی سال گذشته به ولادیمیر پوتین گفت : اکنون زمان جنگ نیست.

ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، رهبران روسیه و چین در این اجلاس حضور ندارند و نماینده فرستاده‌اند.

رهبران ۲۰ کشور اقتصاد بزرگ جهان درباره موضوعاتی از جمله تغییرات آب‌وهوایی، امنیت غذایی و بدهی کشورهای فقیرتر بحث خواهند کرد.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در نطق گشایش این نشست از اتحادیه آفریقا دعوت کرد که عضو دائمی گروه بیست شود. دعوتی که از پیش درباره آن گمان‌زنی‌های گسترده‌ای شده بود.

احتمال می‌رود اختلاف نظر در مورد اوکراین، دست‌یابی به یک توافق بین رهبران شرکت‌کننده در این نشست برای صدور یک بیانیه مشترک را دشوار کند

ریاست فعلی گروه ۲۰ که به شکل دوره ای برگزار می شود به عهده «جی شنکر» وزیر امورخارجه هند است.

محورهای اصلی نشست گروه ۲۰ مبارزه با تروریسم و مواد مخدر، اوضاع جنگ اوکراین، امنیت غذایی و انرژی عنوان شده است.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button