افغانستانجهانگزارش ها

بعید دانست احیای القاعده در افغانستان و پاکستان از سوی آمریکا !

دو مقام ارشد امریکایی می‌گویند که براساس ارزیابی‌های جدید اطلاعاتی این کشور، احیای القاعده در افغانستان و پاکستان بعید بوده و تهدید این شبکه به پایین‌ترین حد خود در دهه‌های اخیر رسیده است.

سی‌ان‌ن روز جمعه، ۱۷ سنبله، به نقل از دو مقام ارشد امریکایی گزارش داده که احیای القاعده در افغانستان و پاکستان «بعید» است و عملیات‌های ضد تروریستی امارت اسلامی در افغانستان حضور داعش را در آن‌جا «تنزل» داده است.

به گفته آنان، به‌رغم خروج ارتش امریکا در سال ۲۰۲۱ از افغانستان، حضور تروریستان در این کشور رو به کاهش بوده است.

طبق اظهارات این دو تن، پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکا که منجر به کشته شدن ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده در سال گذشته میلادی شد، این گروه بدون «استعداد رهبری و هدایت استراتژیک» باقی ماند.

آنان افزوده‌اند که با این حال گروه داعش به حمله‌های بلندپایه خود در افغانستان ادامه داده و شماری از غیرنظامیان را کشته و زخمی کرده است.

یکی از این مقام‌ها گفته است: «داعش تهدیدی است که ما مطمئنن از منظر عملیات خارجی نگران آن هستیم، اما این یک نوع تهدید اساساً متفاوت از آن‌چه از القاعده در ۱۱ سپتامبر دیدیم است.»

این مقام‌ها مدعی شده‌اند که اطلاعات نشان می‌دهد که داعش تحت «فشار فزاینده» امارت اسلامی بوده است و بسیاری از رهبران کلیدی آن در ماه‌های اخیر از کشور فرار کرده‌اند.

یکی از این مقام‌ها گفته است: «اعضای داعش خراسان که در رسانه‌ها، تسهیل‌گری و عضوگیری در حمایت از عملیات‌های خارجی مشارکت دارند، به‌طور فزاینده‌ای به کشورهای همسایه می‌روند تا از کمپین ضد تروریسم فرار کنند.»

یکی از مقامات ارشد در پاسخ به سوالی در مورد تضاد بین ارزیابی‌های ایالات متحده امریکا و سازمان ملل متحد گفته که گزارش سازمان ملل با اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط واشنگتن و شرکای آن «به‌طور وحشیانه‌ای خارج از کنترل» است.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button