جهانگزارش ها

پسکوف: روسیه و کوریای شمالی بر منافع خود می اندیشند نه هشدارهای آمریکا

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز سه‌شنبه ۲۱ سنبله گفت که روسیه و کوریای شمالی علاقه‌ای به هشدار‌های ایالات متحده ندارند.

این اظهارات پسکوف چند روز پس از آن بیان شد که مقامات ایالات متحده از فروش تسلیحات کوریای شمالی به روسیه هشدار دادند، تسلیحاتی که به گفتهٔ مقامات امریکایی، مسکو از آن در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.
خبرگزاری‌های روسیه از قول سخنگوی کرملین گزارش داده اند که دو کشور-روسیه و کوریای شمالی- بر تامین منافع خود می‌اندیشند، نه هشدار‌های ایالات متحده.

پسکوف گفته است که ”قسمی‌که می‌داند،‌ در عملی شدن روابط ما، روابط ما با همسایه‌های ما از جمله کوریای شمالی، منافع کشور‌های ما برایمان مهم است، نه هشدار‌ها از واشنگتن.”

سخنگوی کرملین با اشاره به روابط میان روسیه و کوریای شمالی همچنین گفت:‌ ”ما به منافع دو کشور ما تمرکز داریم.”

اظهارات این مقام ارشد کرملین یک هفته پس از آن بیان شد که قصر سفید به تاریخ 14 سنبله هشدار داد که اگر کوریای شمالی در جنگ اوکراین برای روسیه تسلیحات فراهم کند، پیونگ یانگ بهای این اقدام خود را خواهد پرداخت.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید پس از آن این مطلب را بیان کرد که مقامات امریکا گفتند، انتظار می‌رود که کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در مورد مسایل تسلیحاتی ملاقات کند.
روسیه که با تعزیرات غرب مواجه است، مایل است تا تسلیحات نظامی بیشتر را از متحد خود، کوریای شمالی، به دست بیاورد، زیرا نیروهای مسکو در اوکراین با عملیات ضد حملهٔ کیف مواجه اند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها،‌ در حال حاضر، عملیات ضد حمله اوکراین در مقابل روسیه شاهد نشانه‌های پیشرفته بوده است، اما دو منبع به خبرگزاری رویترز گفته اند که واشنگتن مایل است تا اردوی اوکراین را در یک لحظهٔ حیاتی تقویت بیشتر کند.

سولیوان گفت که پیونگ یانگ و مسکو تلاش دارند تا رهبران دو کشور در مورد نیاز‌های تسلیحاتی مسکو با هم صحبت کنند.
او گفت که روسیه می‌تواند از تسلیحاتی که از کوریای شمالی به دست می‌آورد، برای حمله بر منابع غذایی و زیربنا‌های اوکراین در زمستان پیشرو استفاده کند و از این طریق، قلمروهایی را تصرف کند که مربوط به یک کشور دارای حاکمیت است.
مشاور امنیت ملی امریکا گفت:‌ این موضوع[فراهم‌آوری تسلیحات برای روسیه] بازتاب خوبی برای کوریای شمالی نخواهد داشت و آنان [مقامات پیونگ یانگ] هزینه‌ای را برای جامعه بین المللی خواهند پرداخت.”
به گفتهٔ سولیوان، رو آوردن روسیه به کشوری مانند کوریای شمالی آنهم به منظور دسترسی به تسلیحات، بازتاب‌دهندهٔ چیز‌های زیادی است.
قصر سفید پیش از این گفته بود که سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه، ماه گذشته به کوریای شمالی سفر کرد و خواستار خریداری تسلیحات و مهمات اضافی از پیونگ یانگ شد.
در واکنش به اظهارات مقامات ایالات متحده مبنی بر ملاقات احتمالی کیم جونگ اون و ولادیمیر پوتین، کرملین به تاریخ 14 سنبله گفت که نمی‌تواند نشست رهبران دو کشور را تایید کند. پسکوف در مورد گفت: ” ما در این مورد چیزی برای گفتن نداریم.”
تاس، خبرگزاری رسمی روسیه، به تاریخ 13 سنبله از قول وزیر دفاع روسیه،‌ سرگی شویگو، گزارش داد که مسکو تمرینات نظامی مشترک با کوریای شمالی را زیر بررسی دارد و گفت:‌ “چرا نی؟ آنان همسایه‌های ما اند.”
قصر سفید دو هفته پیش نیز هشدار داد که روسیه با کوریای شمالی به گونهٔ سری، اما فعالانه در تعامل است و هدف روسیه دستیابی به طیف وسیعی از مهمات و تدارکات برای جنگ در اوکراین است.
بر اساس گزارش روزنامهٔ نیویارک تایمز، مقامات امریکایی می‌گویند که کیم جونگ اون که به ندرت به خارج از کشورش سفر می‌کند، احتمالاَ در ماه جاری میلادی به منطقهٔ ولادی وستک واقع در سواحل اقیانوس آرام روسیه که در نزدیکی کوریای شمالی موقعیت دارد، سفر کند و در آنجا با رییس جمهور پوتین ملاقات کند.
بر اساس گزارش تایمز، پوتین در جستجوی گلوله‌های توپخانه و میزایل‌های ضد تانک از کوریای شمالی است و کیم جونگ اون در جستجوی دسترسی به تکنالوژی پیشرفته برای ماهواره‌ها و کشتی زیردریایی هسته‌ای و همچنین کمک‌های غذایی برای کشور فقیر خود است.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button