افغانستانگزارش ها

چاه بهار ، بدیل بهتر برای افغانستان

طوریکه بار ها گفته شده و همه میدانند، کشور پاکستان پیوسته کوشیده و میکوشد تا بمنظور برهم زدن روابط منطقوی به نفع خود و جلوگیری از رسیدن افغانستان به مرحله خود کفایی اقتصادِی ، همه اصول و موازین جهانی و حتی قرار داد های عقد شده میان افغانستان و پاکستان را زیر پا نموده ، به بهانه های مختلف صد راه رشد ترانزیت منطقوی از طریق افغانستان گردد.

پاکستان همیشه جلو ارسال و ترسیل اموال تجارتی میان افغانستان و هندوستان را به گونه های مختلف گرفته و تلاش دارد تا این روند برهم خورد.

هفته گذشته یک لاری بار با انجیر افغانستان که به صوب هندوستان در حرکت بود ، در پاکستان به اتش کشیده شد و پاکستان هیچگونه تحقیقات و اقدامات قانونی در مورد نکرده است .

همچنان از سه شنبه گذشته که عساکر انکشور بالای سربازان حکومت افغانستان اتش گشودند، دروازه طور خم بر رخ وسایط و عابرین مسدود است و برعلاوه ان کانتینر های حاوی میوه تازه افغانستان نیز به بهانه چک لست در بندر کراچی ، توقف داده شده اند.

راه بندر طور خم و سپین بولدک تا بندر گوادر ، تا چند سال گذشته یگانه راه ترانزیتی افغانستان بود زیرا راه های دیگر باز نشده بودند اما تسریع کار روی بندر چاه بهار ، روزنه امیدی برای افغانستان بود تا از شر توطیه های پاکستان نجات یابد . وقتی انقالات از طریق چاه بهار اغاز شد و تجار افغانستان به این بندر گاه علاقمند شدند ، پاکستان وادار شد تا از نرمش در برخی از موارد کار گرفته و نگزارد افغانستان به این بندر گاه مهم اتکا داشته باشد.

اما در دوسال گذشته که ا.ا.ا . به قدرت رسیده و پاکستان به فکر وارد کردن فشار های مضاعف بر افغانستان است ، دوباره به سیاست های گذشته ترانزیتی و ایجاد مشکلات رو اورده است .

پاکستان در دوسال گذشته موانع موسمی در یندر سپین بولدک و طورخم ایجاد کرده تا از اصدار میوه تازه افغانستان به بازار های خود و کشور هند جلو گیری نماید .

با این رویکرد پاکستان ، باید افغانستان راه بدیل یعنی بندر چاه بهار را بیشتر مورد توجه قرار دهد تا از یکطرف میوه خشک و تازه و سایر صادرات افغانستان بدون تاخیر و مشکل صورت گیرد و از سوی دیگر واردات به افغانستان نیز بدون هیچگونه مزاحمتی انجام یابد .

 

بندر چابهار گذشته از انکه یک یندر مهم ترانزیتی برای افغانستان و منطقه است ، آسان ‌ترین و ستراتیژیک ‌ترین راه دسترسی به آب‌های آزاد برای ۶ کشور محاط در خشکی در آسیای میانه نیز میباشد.

بندر چابهار به دلیل جایگاه مهم که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محدود به خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرغیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است و امکانات سرمایه‌گذاری های مهم و فراوانی در خود دارد ؛ از جمله افزایش گنجایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیماو ساخت راه‌آهن به سوی آسیای میانه و احداث میدان هوایی بین‌المللی. این بندر یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدور شمال-جنوب تجارتی جهان است.

کریدوری که از «دروازه ابریشم» درچین آغاز می‌شود و قلب اقتصاد این کشور یعنی استان کانتون را تغذیه کرده و به سرزمین آسیای جنوب شرقی می‌پیوندد و پس از طی این مسیر وارد هندوستان شده و با پوشش مهم‌ترین شهرهای این ناحیه مانند کلکته، ناکپور، جایپور، حصیرآباد، کراچی و بن قاسم به چابهار می‌رسد.

چاه بهار به دلیل اشتراک منافع کشور های هند ، ایران و اسیای میانه ، مورد حمایت همه این کشور ها قرار دارد .

هر گونه مشکل در روند انتقالات و ترانزیت از طریق این بندر مهم ، در واقع مشکل مشترک همه کشور ها بوده و منافع همگانی را تهدید میکند . بدین ملحوظ بندر چاه بهار یکی از مصوون ترین بنادر ترانزیتی و تجارتی برای منطقه و به خصوص افغانستان است .

افغانستان باید در کنار کوشش برای رفع مشکلات ترانزیتی با پاکستان ، توجه بیشتر و عمیقتر به بندر چاه بهار داشته باشد زیرا با در نظرداشت کریدور وابسته به ان ، علاقه کشور های مهم در منطقه را به رشد هر چه بیشتر این بندر معطوف داشته وانرا به یک بندر بی نظیر برای اسیا تبدیل خواهد کرد.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button