افغانستانجهانگزارش ها

مارک میلی: آمریکا بعد از 20 سال در افغانستان شکست خورده است

جنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا، تایید می‌کند که جنگ این کشور در افغانستان پس از ۲۰ سال شکست خورده است.

ای‌بی‌سی‌نیوز، چهارشنبه‌شب، ۲۲ سنبله، به نقل از مارک میلی گزارش داده که خروج امریکا از افغانستان مطابق خواستش صورت نگرفته است.

میلی در مصاحبه‌ای جدیدش با ای‌بی‌سی نیوز گفته که از چگونه‌گی پایان جنگ ۲۰ ساله امریکا در افغانستان ابراز تاسف کرده است.

وی افزوده است: «طوری که من می‌خواستم تمام نشد. نگاه کنید، زمانی که دشمن پایتخت شما را تصرف می‌کند، این یک شکست استراتژیک است. این چیزی است که من در انظار عمومی به آن اعتراف کردم. هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید آن را به‌عنوان یک موفقیت استراتژیک توصیف کنید.»

مارک میلی همچنان سخنان چند روز پیش جنرال فرانک مکنزی، رییس پیشین فرماندهی مرکزی امریکا در مورد نحوه خروج نظامیان این کشور از افغانستان تایید کرد و گفت که فرصت کافی برای بیرون شدن آنان از کابل وجود نداشت.

میلی تصریح کرده است: «در مفهوم گسترده‌تر، جنگ شکست خورد. ما بیش از ۲۰ سال با طالبان جنگیدیم. آنها به‌دلایل زیادی در کابل پیروز شدند و ما زمان کافی برای رفتن نداشتیم؛ اما مطمئناً بسیاری از ما از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به بعد، پشیمانی‌های زیادی را متحمل شدیم.»

مارک مایلی که در پایان ماه سپتامبر بازنشسته می‌شود، از شجاعت دست اندرکاران امریکایی در پروسه تخلیه ستیاش کرده است.

به‌رغم انتقاد شماری زیادی از مقام‌های پیشین و کنونی امریکا در مورد خروج فاجعه‌بار از افغانستان، اما جو بایدن، رییس جمهور این کشور، بارها از تصمیمش در این زمینه دفاع کرده است.

این در حالی است که چند روز پیش جنرال فرانک مکنزی، رییس پیشین فرماندهی مرکزی ارتش امریکا، گفت که تاخیر در خروج امریکا از افغانستان نشانه غرور این کشور بود.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button