افغانستانگزارش ها

کارکردها و دستآوردهای معارف ترکیه محور بحث نشست امروز در کابل

امروز پنجشنبه، بنیاد معارف افغان در کابل نشستی را پیرامون دستآوردهای یک ساله این بنیاد در یکی از مکتب های افغان ترک در کابل برگزار کرد.
گزاری توانا: امروز پنجشنبه، مصادف است به ۳۰سنبله سال روان مکتب پسرانه ای آریانا گواهی برگزاری نشست خبری از سوی بنیاد معارف ترکیه در افغانستان بود. این نشست با حضورداشت رییس عمومی بنیاد معارف ترکیه درافغانستان به هدف ارایه معلومات از دست آوردهای یک ساله این بنیاد در افغانستان برگزار شده بود.
احمد توکور رییس عمومی این بنیاد در مورد کارکردها و فعالیت های بنیاد معارف ترکیه گفت: امروز بنیاد معارف ترکیه دستکم به 60 کشور دنیا در بخش آموزش و پرورش از سطح کودکستان الی پوهنتون فعالیت ارایه می کند و جایگاه خود را در بین بزرگترین موسسه های تعلیمی بین المللی در جهان کسب کرده است.
آقای توکور با اظهار خرسندی در مورد فعالیت های این نهاد در افغانستان گفت: از بودن در این سرزمین این جغرافیه که قرن ها پیوند دوستی و برادری «عشق» ما بوده بسیار خرسندیم و مکاتب خود را پل دوستی و برادری میان افغانستان و ترکیه می بینیم.
آقای توکور با اشاره به فعالیت های این نهاد درافغانستان گفت که، در افغانستان ۴۵مکتب و ۷مرکز آموزشی در ۸ ولایت این کشور ساخته اند و حدود ۷هزار متعلم پسر و دختر مصروف آموزش هستند و گفت نظر به آرزش های دینی و فرهنگی کشور ترکیه آموزش صورت مگیرد و حدود یک هزار کارمند از منابع محلی افغانستان ومعلمان از کشور ترکیه استخدام شده اند.
قابل ذکر است که در اخیر این محفل آقای توکوراز آغاز ثبت نام برای امتحان وردی (مگیس ) برای متعلمین جدید در مکاتب معارف ترکیه خبر داده است.
این در حالیست که سال‌های متمادی است که بنیاد معارف ترکیه در افغانسان در بخش آموزشی فعالیت دارد و از بودن در افغانسان ابراز خورسندی کرده است.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button