افغانستاناقتصاد و توسعهجهانگزارش ها

همکاری مشترک اقتصادی افغانستان و ایران محور بحث نشست خبری در انترکانتیننتال

نشست مشترک هیات های اقتصادی ایران در افغانستان اختصاصی استان خراسان رضوی با حضور مقام های عالی رتبه حکومت امارت اسلامی، مقامات و تجارت جمهوری اسلامی ایران در تالار قندهار هوتل انترکانتیننتال کابل برگزار شد.

خبرگزاری توانا: امروز دوشنبه، 17 میزان 1402 هجری شمسی هوتل انترکانتیینتال کابل شاهد برگزاری نشست مشترک هیات های اقتصادی ایران در افغانستان اختصاصی استان خراسان رضوی با حضور مقام های عالی رتبه حکومت امارت اسلامی، مقامات و تجارت جمهوری اسلامی ایران بود.
در این نشست آقای مولوی قدرت الله جمال معیین صنعت و تجارت وزارت صنعت و تجارت افغانستان با در نظرداشت اهمیت همکاری های دوجانبه اقتصادی افغانستان و ایران گفت: ایران یکی از شریک مهم اقتصادی برای افغانستان است.
همچنان آقای جمال با از مشترکات خاص در حوزه عقاید و جغرافیای دو کشور یاد کرده و گفت که، در نخست کشور افغانستان و ایران داری مشترکات خاص در حوزه عقاید و جغرافیای میباشد و از حکومت ایران میخواهیم که ارتباط نزدیک اقتصادی و تجاری داشته باشیم.
وی همچنان در ادامه سخنانش گفت: امارت اسلامی و وزارت تجارت خواستار ارتباطات نزدیک در عرصه تجارتی صنعتی و ترانزیتی با کشور ایران شد و امارت اسلامی توقع دارد که کشور ایران در صنعتی سازی افغانستان همکاری نماید.

کاظمی قمی نماینده ویژه ریاست جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان با اشتراک در این نشست گفت: نتیجه مقاومت ملت مسلمان و مجاهد افغانستان باعث آزادی افغانستان از دست اشغال بیگانه ها شده و ما خوشحال هستیم که این اتفاق خوب در کشور همسایه و برادران افغانی ما افتاده است.
همچنان آقای کاظمی قمی در ادامه سخنانش گفت که، سیاست ایران در قبال افغانستان این است که افغانستان دارای صلح، ثبات و دور از اشغال بیگانه ها باشد و ما همواره در کنار مردم افغانستان هستیم و برای اینکه افغانستان از مشکلات رهایی پیدا کند ما در کنار شان خواهیم بود.

همچنان آقای کاظمی خاطرنشان کرد که، یکی از موضوعات که خیلی روی آن تاکید داریم اقتصادی کردن مرزهای دو کشور، موضوع ترانزیت و فعال کردن بند چابهار است.
محمد یونس مومند، معاون سرپرست اتاق تجارت و سرمایه گزاری افغانستان در همچنان در مورد تاریخچه باستانی تجارتی افغانستان سخن گفته و خواستار محدود کردن تعرفه های گمرکی به یک عدد شد و همچنان، از تاجران ایرانی خواست تا در بخش معادن، برق، زراعت، ترانسپورت، صحت و صادرات و واردات همکاری صورت گیرد.

همچنان آقای در پایان سخنانش از حکومت امارت اسلامی بابت مبازره علیه کشت، قاچاق و خنثی سازی آن در داخل افغانستان سپاسگذاری کرد.
او همچنان آقای مومند از حکومت امارت اسلامی افغانستان بابت خنثی سازی و منع کشت کوکنار در امنیت صحت منطقوی سپاسگزاری کرد.
مهندس نظری، والی خراسان رضوی یکی دیگر از کسانی بود که در این نشست به ایراد سخن پرداخته و بخاطر زلزله ای ولایت های هرات و بادغیس ابراز تسلیت کرده و گفت: دیروز کمک های از طرف خراسان رضوی به آن ولایت رسید و هم اکنون هم ریس هلال احمر رضوی در ولایت هرات است و کمک های دومی هم در راه است.
آقای رضوی در مورد نشست امروزی گفت که،با آمدن هیات ایران به افغانستان زمینه تعامل بیشتر و بهتر بین دو کشور در عرصه اقتصادی صورت گیرد و بخاطر این تعامل ظرفیت سازی خواهد کرد.
وی همچنان در مورد مهاجران افغانستانی در کشور ایران نیز اشاره کرده گفت که، ما خوشحالذهستیم که میزبان مهاجرین افغان در ایران هستیم و انشالله شاهد روزی باشیم که افغان ها به کشور شان برگردند اما تا او زمان اجازه نخواهیم نداد که دشمنان دو کشور از موضوع مهاجرین سوءاستفاده کنند.

اختر محمد احمدی معاون اول اتاق زراعت و مالداری افغانستان یکی دیگر از کسانی بود که دراین نشست سخنرانی کرده و گفت که کشور ایران از هر لحاظ پیشرفت کرده است و از کشور ایران خواستار تخفیف در قیمت صدور ویزا برای اتباع افغانستان شده است.
او همچنان از تاجران ایران دعوت کرد تا فرصت هایی که به دست میاید همکاری کنند تا هردو کشور به جذب سرمایه گزاری دست پیدا کنند.

قابل ذکر است که حکومت ایران و افغانستان سالیان متمادی در بخش اقتصاد همکاری های نزدیک داشته است.

گزارش مشهوده سروری
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button