افغانستانفرهنگ و هنرگزارش ها

نمایشگاهی تحت نام رنگین کمان در نگارستان ملی افتتاح شد

نمایشگاهی نقاشی، خطاطی و صنایع دستی تحت عنوان رنگین کمان توسط آمریت نگارستان ملی و گلوبل هوپ (باغ صلح و امید) در نگارستان ملی کشور افتتاح شد.

خبرگزاری توانا: نمایشگاه تحت عنوان رنگین کمان امروز سه شنبه، ۱۸ میزان ۱۴۰۲ هجری خورشیدی از سوی آمریت نگارستان ملی به همکاری موسسه گلوبل هوپ (باغ صلح و امید) در نگارستان ملی افتتاح شد.

در این نمایشگاه نقاشی، خطاطی و صنایع دستی از قبیل لباس‌های افغانی، غذاهای افغانی، عسل و غیره که توسط بانوان متشبث کشور تهیه گردیده است به نمایش گذاشته شده است.

ابتدای این محفل توسط قراعت قاری عبدالجبار عابد آغاز شد.

سپس مولوی مهاجر فراهی معیین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور با اشاره به عصر جدید تکنولوژی و پیشرفت علوم معاصر گفت: با روی کار آمدن تکنولوژی هنر خطاطی کمرنگ شده است ولی، خوشبختانه تعدادی هستند که این هنر را تا هنوز زنده نگداشته اند و وزارت اطلاعات و فرهنک ازین هنر حمایت میکند.

همچنان آقای مهاجر از خطاطان کشور در بخش خطاطی قرآن کریم دعوت کرده و گفت: خطاطان که قرآن کریم را خطاطی میکنند از آن ها دعوت می کنیم تا مواد خود را با شریک ساخته و ما را در این زمینه همواری کنند.

قابل ذکر است که آقای فراهی، با اهمیت خواندن صنایع دستی کشور گفت که، زمینه به نمایش قرار دادن صنایع دستی را همواره فراهم خواهد کرد.

محمد هاشم شریک، رییس هنرستان ملی کشور با اشاره به اهمیت آثار هنری کشور گفت: آثاری که در اینجا به نمایش گذاشته شده اتد ثبت تاریخ خواهد شد همچون آقاری که از گذسته های دور و هنرمندان مطرح کشور تا هنوز برای ما باقی مانده اند.

همچنان اقای شریک با اشاره به تهاجم بیست ساله ای فرهنگ های مختلف در کشور گفت: در بیست سال گذشته تهاجم فرهنگی خیلی تاثیرات داشته است و آثار فرهنگی کشور به کشورهای خارج صادر شده و به نام آن ها به نمایش گذاشته سده و فروخته می شود.

عبدالخالق آزاد، نماینده هنرمندان در نمایشگاه هنرستان ملی با اشاره به اهمیت و انتقال پیام آن با مخاطبان گفت: هنر یک جهان ملایم را برای ما به نمایش می کشد و هدف ما را به شکل اساسی و بنیادی بازتاب میدهد.

آقای آزاد با گلایه از عدم همکاری حکومت های کشور در طول تاریخ گفت: حگومت های بی شماری در کشور به قدرت رسیده و پایان یافته است ولی، اهمیتی به هنر نداده است.

قابل یاد آوری است که قبل از افتتاح نمایشگاه رنگین کمان، نمایشی تیاتر نیز برگزار شد که هدف این تیاتر زیبایی های مکان تاریخی کشور، دعوت گردشگران خارجی و زیبایی های افغانستان بود.

قابل ذکر است که، در خاتمه محفل تقدیر نامه ای هم برای تعدادی از هنرمندان که آثاری خلق کرده و به نمایش گذاَته است توزیع شد.

محمد شریف رحیمی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button