افغانستانگزارش ها

برای سومین بار زلزله‌ای به قدرت 6.3 ریشتر هرات را لرزاند

برای سومین بار طی نه روز گذشته، ساعت ۸:۰۶ صبح امروز یکشنبه یک زمین لرزه نسبتاً شدید در ولایت هرات در غرب افغانستان به وقوع پیوست.

بر اساس گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، زمین لرزه‌ای با شدت ۶.۳ درجه به مقیاس ریشتر امروز یکشنبه 23 میزان ولایت هرات را لرزاند. کانون این زلزله در خواجه سربر در ۳۱ کیلومتری مرکز هرات و در فاصله تقریبی ۱۰ کیلومتری عمق زمین بوده است.

چند تن از باشندگان ولایت هرات گفتند که اولین زلزله ساعت ۲:۲۸ بامداد امروز رخ داد، سپس ساعت ۸:۰۶ صبح امروز زلزله نسبتاً شدید به وقوع پیوست و پس از ۲۰ دقیقه تکان دیگر بسیاری از نقاط این ولایت را لرزاند.

عبدالواحد ریان، رییس نظارت مطبوعات و نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت امارت اسلامی با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است: “در زلزله امروز هرات یک هموطن شهید شده و ۳۷ نفر مجروح شده اند که به شفاخانه حوزوی آن ولایت منتقل شده اند”.

احمدالله متقی، رییس اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی در هرات در شبکۀ اجتماعی ایکس وقوع زلزله را تایید کرده و بیشتر جزییات نداده است.

بر اساس گزارش اداره زمین‌شناسی ایالات متحده، پیش از این نیز زلزله با شدت ۶.۳ درجه به مقیاس ریشتر به تاریخ ۱۵ میزان در ولایات هرات، فراه و بادغیس را به وقوع پیوست که بیشترین خسارات را ولسوالی زنده جان هرات متحمل شد.

زلزله دیگر با قدرت مشابه زلزله نخست نیز به تاریخ 19 میزان در هرات به وقوع پیوست که به گفته مقامات سه کشته و ۱۵۰ زخمی برجا گذاشت.

وزارت صحت عامه حکومت امارت اسلامی گفته است که در زلزله هرات بیش از ۱۰۰۰ نفر جان باختند و حدود دوهزار و ۴۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. این وزارت گفته است که ممکن آمار تلفات افزایش یابد.

اما دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد روز جمعه ۲۱ میزان گزارش داد که در زلزله‌های پیهم در هرات یک‌هزار و ۳۸۴ نفر جان باختند و یک‌هزار و ۸۵۳ نفر دیگر زخمی شدند. سازمان جهانی صحت گفته است که اکثر قربانیان این رویداد زنان و کودکان اند.

بر اساس گزارش اداره‌های سازمان ملل متحد، بیشترین خسارت جانی و مالی در زلزله‌های قبلی در زنده جان، انجیل، کشک/رباط سنگی، گلران، کوهسان و برخی از مناطق مرکز ولایت هرات رخ داده است.

سازمان جهانی صحت در گزارش تازه‌ای به تاریخ ۲۲ میزان گفته است که نزدیک به ۶۰ درصد بیجاشدگان مناطق زلزله‌زده در حدود صد خیمه و ده اتاق مسکونی در ولسوالی گذره ولایت هرات به گونه موقتی اسکان داده شده اند.

این سازمان گفت که حدود ۲۵۰ نفر به غذا و سایر اقلام ضروری نیاز فوری دارند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که در این حادثه طبیعی ۱۹هزار و ۲۵۰ نفر به گونه مستقیم آسیب دیده اند که یک‌هزار و ۹۸ خانواده در ولسوالی زنده‌جان، ۹۱۴ خانواده در انجیل، ۳۸۵ خانواده در کشک/رباط سنگی، ۳۶۰ خانواده در گلران، ۱۲۱ خانواده در شهر هرات و ۱۹ خانواده نیز در کوهسان شامل این آسیب دیدگان اند.

این اداره ملل متحد همچنان تایید کرده است که زلزله‌ و پس‌لرزه‌های آن دوهزار و ۴۹۹ منزل مسکونی را با خاک یکسان کرده و بیش از ۵۶۰ منزل مسکونی دیگر را نیز به گونه قسمی تخریب کرده است.

سازمان جهانی بهداشت بر اساس ارزیابی سریع تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرد که در زلزله‌های هفته گذشته ۲۱هزار و ۲۸۲ ساختمان آسیب دیده است.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

 

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button