جهانگزارش ها

گروسی: جهان نباید در برابر برنامه هسته‌ای ایران، مانند برنامه هسته‌‌ای کره شمالی شکست بخورد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ارسال پیامی به نشست سالانه کنترل تسلیحات وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا گفت که جهان نباید در برابر برنامه هسته‌ای ایران، همان شکستی را متحمل شود که در برابر برنامه هسته‌ای کره شمالی تجربه کرد.

گروسی با یادآوری اقدامات کره‌شمالی از جمله اخراج بازرسان سازمان ملل پیش از انجام آزمایش‌های هسته‌ای اظهار داشت که جامعه جهانی باید مراقب این باشد که “همان تجربه شکست‌خورده کره شمالی این بار درباره ایران تکرار نشود.”

گروسی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را چشم و گوش جامعه جهانی در ایران توصیف کرد و افزود که او اینک به شدت از برنامه هسته‌ای ایران “نگران” است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به تجربه شکست‌خورده کره شمالی خاطرنشان کرد: «باید همه سعی خود را به منظور جلوگیری از این مشکل به کار بگیریم.»

گروسی افزود جامعه جهانی باید مانع از تولید سلاح اتمی در کشوری شود که “ظرفیت بالقوه این کار را دارد و جامعه جهانی نباید در این زمینه شکست بخورد.”

از آن‌جایی که جمهوری اسلامی ایران از روز شنبه ۲۵ سنبله، مجوز تعدادی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را لغو و از حضور آن‌ها در ایران ممانعت کرده است، اشاره گروسی می‌تواند یادآور مشابهت عملکرد جمهوری اسلامی و کره شمالی در این زمینه باشد.

پیونگ‌یانگ نیز از سال ۲۰۰۹ بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از این کشور اخراج کرده بود و این سازمان در حال حاضر هیچ دسترسی مستقیمی به فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی ندارد.

اگرچه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز می‌تواند بر فعالیت‌های تاسیسات هسته‌ای ایران نظارت کند اما با به بن‌بست رسیدن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی میان ایرن و قدرت‌های غربی (موسوم به برجام)، حکومت ایران اقدام به حذف دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی آژانس کرده و این سازمان قادر به انجام “بازرسی‌های فوری از سایت‌های اعلام‌نشده” در ایران نیست.

بر اساس جدیدترین گزارش‌ سه ماهه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای درباره ایران، ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد جمهوری اسلامی برای تولید سه بمب هسته‌ای کافی است و این میزان اورانیوم نزدیک به کیفیت تسلیحاتی در حدود ۹۰ درصد است.

با این حال، حکومت ایران قصد و تمایل خود به ساخت سلاح اتمی را همواره انکار کرده است اما بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همچنان خواستار راستی‌آزمایی به خصوص درباره “منشا ذرات اورانیوم پیدا شده در دو سایت اعلام‌نشده ایران” هستند.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

 

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button