جهانصحت

تعداد اسپرم در مردان طی ۵۰ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد در سطح جهان کاهش یافته است.

تعداد اسپرم در مردان طی ۵۰ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد در سطح جهان کاهش یافته است. امری که توجه محققان را برای درک علت این اتفاق به خود جلب کرده است.

نتایج یک مطالعه جدید که نقش تلفن‌های همراه را بر میزان باروری مردان بررسی کرده است نشان می‌دهد مردان ۱۸ تا ۲۲ ساله‌ای که می‌گویند بیش از ۲۰ بار در روز از گوشی‌های خود استفاده کرده‌اند، ۲۱ درصد بیشتر در معرض خطر کاهش تعداد اسپرم قرار داشتند.

به گفته پژوهشگران، مردانی که کمتر از پنج بار در هفته از تلفن خود استفاده می‌کردند از تعداد و غلظت اسپرم بسیار بالاتری برخوردار بودند. با افزایش استفاده از تلفن همراه، تعداد اسپرم کاهش می‌یافت و کمترین میزان در بین مردانی دیده شد که ۲۰ بار یا بیشتر در روز از تلفن همراه خود استفاده می‌کردند.

محققان می‌گویند جنبه مثبت یافته‌های آنان این بوده است که با پیشرفت فناوری تلفن همراه در طول ۱۳ سال گذشته، تأثیر منفی آن بر تعداد اسپرم مردان کم شده است.

در واقع مشاهدات نشان می‌داد تلفن‌های قدیمی‌تری که از شبکه 2G و 3G استفاده می‌کردند، بیشتر از شبکه‌های 4G و 5G بر تعداد اسپرم مردان تاثیر داشتند. یک مزیت کشف‌شده دیگر این بود که علیرغم کاهش در تعداد اسپرم‌ها، هیچ تغییر منفی‌ای در شکل و تحرک اسپرم مشاهده نشده است.

پزشکان می‌گویند گرم شدن ناحیه تناسلی یکی از عواملی کاهش اسپرم در مردان است. تلفن‌های همراه امروزی میدان‌های الکترومغناطیسی با فرکانس رادیویی سطح پایین (RF-EMF) منتشر می‌کنند و می‌توانند بافت اطراف گوشی را تا نیم درجه سانتی‌گراد داغ کنند.

دکتر الکساندر پاستوزاک، استادیار جراحی و اورولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه یوتا، در این خصوص می‌گوید: «تلفن‌های همراه دائماً سیگنال‌ها را ارسال و دریافت می‌کنند و اگر از آنها استفاده کنید سیگنال‌ها شدیدتر خواهند شد.»

اداره بهداشت عمومی کالیفرنیا، توصیه می‌کند گوشی را از بدن و سر دور نگه دارید (به جایش از بلندگو یا هدفون استفاده کنید) و آن را در یک کوله‌پشتی یا کیف حمل کنید. تحقیقات پیشین نشان داده بیش از ۸۵ درصد مردان گوشی خود را، زمانی که از آن استفاده نمی‌کنند، در جیب شلوار خود قرار می‌دهند.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button