افغانستانمقاله

سفارت افغانستان در دهلی فعال است

روز دوشنبه مورخ6قوس 1402 برابربا 27 نوامبر پس از ترک کارمندان قبلی و بقایای رژیم تجاوز گر و مزدوران و تکنوکرات های تقلبی، که عملا سکتگی موقت در کار سفارت ایجاد وباعث بروز مشکلات عدیده به هموطنان ما در هند اعم از مسافر، مهاجر، تاجر و محصل گردیده بود، به همت یکتن از دیپلومات های متعهد به اسلام و افغانستان که ایشان مسئول قنسلگری حیدرآباد بودند، سفارت را در دهلی با هماهنگی کشور میزبان بازگشایی و امروز عملا آرائه خدمت به هموطنان ما را آغاز نمودند. گزارش های پخش شده مبنی براینکه سفارت بسته شده کاملا دروغ و بدور از واقعیت است.
آقای سید محمد ابراهیم خیل قونسل حیدرآباد که اینک عملا با درایت خودش و با هماهنگی کشور میزبان سرپرستی سفارت را به منظور ارائه خدمت به هموطنان به عهده گرفته یکی از دیپلومات های کار کشته وزارت خارجه افغانستان است که حداقل چهار دهه تجربه کاری دارند. ایشان مربوط هیچ حزب و جناحی نبوده و شعارش خدمت به مردم و کشورش میباشد. ما نیز از خداوند منان «ج» برایش توفیقات مزید استدعا می نماییم .
کشور هندوستان هیچگاهی سفارت و قونسلگری افغانستان در مرکز و ایالات خویشرا به گونه رسمی نبسته و نه هم از قطع رابط با حکومت فعلی افغانستان سخنی گفته است.
درین اواخر مقامات وزارت خارجه هندوستان اعلان کردند که موضوع بازگشایی سفارت خویش در کابل را مورد بررسی قرار میدهند و به دنبال آن شماری از دپلومات های آن کشور وارد کابل شدند.
در دهلی نیز سفارت افغانستان بدون هیچ نوع فشار از جانب هندوستان به کارش ادامه داد اما نکته غیر قابل انکار اینست که ادامه کار سفارتی بدون ارتباط با دولت متبوع امکان پذیر نیست. از جانب دیگر هیچ قانونی در جهان نمی پذیرد که سفارت های یک کشور بدون ارتباط با حکومت خویش به گونه مستقل کار نمایند زیرا وظیفه اصلی سفارت، نمایندگی از کشور و مردمش در یک کشور دیگر است که ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد و این همه امور از جانب ادارات ویژه در داخل سفارت دنبال میشود.
از همه جالبتر اینست که رئیس جمهور پیشین افغانستان آقای دکتور اشرف غنی خودش را رئیس جمهور برحال نمی گوید اما سفرا و برخی از دپلومات های آن خود را تا کنون نماینده همان حکومت میدانند.
به هر حال کشور و ملت هندوستان، دوستی با افغانستان و افغانها را ترک نکرده و چالشی فرا راه کار سفارتی در خاک خویش ایجاد نکرده است.
اما بمظور ازمیان رفتن برخی از ابهام ها ، وزارت خارجه افغانستان باید از طریق تماس و مذاکره با کشور هندوستان، امور مربوط به سفارت و قونسلگری افغانستان در هندوستان را ها را هر چه بیشتر تنظیم و آنانی را که اسناد سفارت را تاراج کرده اند، به پای میز محاکمه بکشاند.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button