جهانگزارش ها

جلوگیری از بسته کمکی 100 میلیارد دالری دولت آمریکا به اسرائیل و اوکراین توسط سناتوران آمریکایی

سناتوران جمهوری‌خواه روز چهارشنبه۱۵ قوس در جریان یک رای‌گیری جلو بسته کمکی بیش از ۱۰۰ میلیارد دالری که معاونت‌ها برای اوکراین و اسرائیل نیز در آن شامل بود را گرفتند و بر تقاضای خویش برای اقدامات شدیدتر مهاجرت در مرز ایالات متحده با مکسیکو تاکید کردند.

اداره جو بایدن، رییس جمهور امریکا، بر کانگرس فشار آورده بود تا این بسته کمکی را تصویب کند؛ بودجه‌ای که برای اوکراین، اسرائیل و دیگر بخش‌ها کمک فراهم خواهد کرد.

در این بودجه ۶۰ میلیارد دالر برای اوکراین و حدود ۱۴ میلیارد دالر به اسرائیل در نظر گرفته شده است.

این بودجه به ۶۰ رای موافق نیاز داشت، اما سناتوران امریکایی با ۴۹ رای موافق و ۵۱ رای مخالف جلو تصویب آنرا گرفتند و راه را برای آغاز مناظره در این خصوص بازی کردند.

چک شومر، رهبر اکثریت در مجلس سنا کانگرس امریکا نیز به این پیشنهاد رای مخالف داد. پس از رای‌گیری، این سناتور دموکرات گفت که “این یک لحظه جدی بود که عواقب پایدار برای قرن ۲۱ خواهد داشت”.

جمهوری‌خواهان گفته اند که رای مخالف به این بودجه لازمی بود تا آنان با استفاده از فرصت، تقاضاهای خود منبی بر پالیسی شدید مهاجرت و کنترول مرزهای جنوبی امریکا را بر کرسی بنشانند.

چند ساعت پیش از این رای‌گری، جو بایدن با تاکید بر اهمیت کمک مالی و نظامی ایالات متحده به اوکراین گفت که اگر اوکراین در برابر روسیه شکست بخورد و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، به پیشروی ادامه داده و به سوی یک عضو ناتو بتازد، پای نظامیان امریکایی به این جنگ کشانیده می‌شود.

بایدن افزود که نباید اجازه داده شود که پوتین در جنگ علیه اوکراین پیروز شود. او هشدار داد که در این صورت پوتین “متوقف نشده و به پیشروی ادامه خواهد داد”.

رییس جمهور بایدن گفت که امتناع کانگرس ایالات متحده از تصویب طرح قصر سفید برای کمک به اوکراین، “بزرگترین تحفه” برای پوتین خواهد بود.

سناتوران جمهوریخواه و دموکرات از ماه‌ها به اینسو روی چگونگی رسیدگی به تقاضای این بسته کمکی جو بایدن را به مناظره گرفته بودند، اما در نهایت جلو آنرا گرفتند.

قصر سفید روز دوشنبه، ۱۳ قوس هشدار داده بود که اگر کانگرس ایالات متحده در زمینۀ کمک به اوکراین اقدام نکند، منابع برای فراهم آوری کمک‌ها به این کشور تا اخیر سال خواهد خشکید.

شلیندا یانگ، رییس بودجه قصر سفید در نامه‌ای به رهبران هر دو مجلس کانگرس گفته بود: ” همین اکنون زمان آن است تا با اوکراین دموکراتیک کمک صورت گیرد تا در مقابل پرخاشگری روسیه مبارزه کند. زمان آن است تا کانگرس وارد عمل شود.”

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button