افغانستانگزارش ها

فابریکه تولیدی ادویه آسیا نورفارما باحضور شماری از مقامات حکومت سرپرست امروز در کابل افتتاح گردید

شماری از اشتراک کننده گان در مراسم افتتاحیه فابریکه “تولیدی ادویه آسیا نورفارما” در کابل می‌گویند؛که جلوی قاچاق واردات ادویه بی‌کیفیت از کشورهای همسایه گرفته شود،آنان از تاجران و سرمایه‌گذاران که در خارج از کشور به سر می برند خواستند، تا دوباره به کشور برگردند و در وطن خودشان سرمایه گذاری نمایند.

به گزارش خبرگزاری توانا: امروز چهارشنبه 22 قوس سال 1402 هجری خورشیدی مراسم افتتاحیه شرکت تولیدي ادویه آسیا نورفارما با حضور مقامات حکومت سرپرست و نماینده گان بخش خصوصی کشور در شمال کابل برگزار گردید.

داکتر محمد مایار وردک،رئیس فابریکه تولیدی ادویه آسیا نورفارما در سخنان اش در این مراسم گفت،که این فابریکه قبلا در سال 1399 افتتاح شده بود و امروز شعبه دوم آن را در این منطقه کابل افتتاح میگردد.

وی گفت: “باید جلوی قاچاق ادویه از کشورهای همسایه گرفته شود، چون ادویه بی کیفیت به نرخ ارزان پیدا می شود ولی ادویه اصلی ما را کسی نمی خرد.”

وی گفت،که ادویه های تولید شده در این فابریکه با استندردهای بین المللی مطابقت دارد و تیم های تخنیکی اداره ملی ادویه و غذا از این شرکت نظارت دارند.

براساس گفته های مایار وردک،برخی از مشکلات سد راه تاجران و سرمایه گذاران وجود دارد،که باید از سوی ام ارت اسلامی حل شود.

رئیس فابریکه ادویه آسیا نورفارما می گوید،که 360 تن عملٱ در این فابریکه کار می کنند و شرکت های داخلی کشور توان تولید ادویه با کیفیت با نرخ مناسب را دارند.

از سوی هم داکتر عبدالباری عمر، رئیس اداره ملی ادویه و غذا افغانستان در سخنان اش گفت،که در بخش های مختلف افغانستان به سوی پیشرفت و خودکفایی می رود.

وی افزود،که در زمان جمهوریت بخاطر فساد گسترده تاسیس شرکت های تولیدی کم بود،ولی با آمدن ام ارت اسلامی تاسیس شرکت های تولیدی ادویه افزایش یافته است.

رئیس اداره ملی ادویه و غذا با بیان این که در شرکت آسیا نورفارما ده ها نوع دوا با معیارهای بین‌المللی و استندرد تولید می‌شود گفت،که ام ارت اسلامی سهولت های ویژه را برای سرمایه گذاران در نظر گرفته است.

به گفته عبدالباری عمر، در نظام جمهوریت مصئونیت غذایی و دوای وجود نداشت و هیچ نوع نظارت درست انجام نمی شد، که همین امر سبب افزایش امراض های گوناگون در میان مردم شده بود.

وی تاکید کرد،که از قاچاق دوا های بی کیفیت از کشورهای همسایه به افغانستان تا حد امکان جلوگیری شده است.

وی بار دیگر از تاجران و سرمایه گذاران که در خارج از کشور به سر می برند خواست تا دوباره به کشور برگردند و در وطن خودشان سرمایه گذاری نمایند.

براساس سخنان او، سیستم نظارت اداره ادویه و غدا در گمرکات کشور الکترونیکی شده و در بخش های نظارت از دواخانه‌ها و شفاخانه ها نیز سیستم این اداره الکترونیکی خواهد شد.

وی اررش سرمایه گذاری اولیه در شرکت آسیا نورفارما را 4 میلیون دالر عنوان کرد.

با این حال نورالحق انور، رئیس اداره امور ام ارت اسلامی در سخنان اش از افتتاح این فابریکه تولیدی اظهار خرسندی کرده و گفت،که فساد و رقابت های ناسالم در ساختار ام ارت اسلامی وجود ندارد.

وی افزود،که فابریکه های تولیدی باید ادویه با کیفیت تولید کنند، تا از شیوع امراض مختلف در میان مردم جلوگیری شود.

نورالحق، یکی از داکتران در این مراسم تاکید کرد،که شهروندان بخاطر پیشرفت کشور و حمایت از بخش خصوصی باید از ادویه های تولیدی داخل افغانستان استفاده کنند.

پیش از این هم مسئوولین در اداره ملی ادویه و غذا افغانستان در مصاحبه با رسانه های کشور گفته بودند،که هم‌اکنون 104 فابریکه تولید دوا و محصولات صحی در کشور فعالیت دارد و افغانستان در تولید 660 قلم دوا و محصول صحی خودکفا شده‌است. به گفته آنان اداره ادویه و غذا، در راستای بلند بردن کیفیت و موثریت ادویه در کشور تلاش می‌کند.

 

سید احمد راشد کاشفی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنان بخوانید
Close
Back to top button