افغانستانجهانگزارش ها

دعوت مولانا فضل الرحمن توسط ا.ا.ا. در کابل

پس از افزایش تنش در روابط میان ا.ا.ا. و پاکستان، حکومت ا.ا.ا. از مولانا فضل‌الرحمان، رهبر جمعیت علمای اسلام برای سفر به کابل دعوت کرده است.

 

این حزب روز شنبه ۱۶ دسمبر (۲۵ قوس) در شبکه اجتماعی ایکس گفت که این دعوت‌نامه توسط سردار احمد شکیب، شارژدافیر منصوب ا.ا.ا. در سفارت افغانستان در اسلام‌آباد به مولانا فضل‌الرحمان در خانه‌اش تحویل داده شده است.

 

مولانا فضل‌الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام، رابطه طولانی مدت و نزدیک با ا.ا.ا. دارد و بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، ا.ا.ا. از او خواسته اند تا برای بهبود روابط پاکستان و حکومت این گروه پا در میانی کند.

 

برخی از خبرنگاران پاکستانی گفته اند که این پیشنهاد پس از آن به مولانا فضل‌الرحمان ارایه شد که هفته گذشته برخی از دپلومات‌های خارجی با مقامات پاکستانی در مورد اهمیت نقش مولانا فضل‌الرحملن در بهبود روابط اسلام‌آباد و کابل گفتگو کردند.

 

شماری از رسانه‌های پاکستانی به نقل از منابع حزب جمعیت علمای اسلام، نوشته اند که به دلیل حملات اخیر تحریک ا.ا.ا. پاکستان، اوضاع بین حکومت پاکستان و حکومت ا.ا.ا. متشنج‌تر شده و مولانا فضل‌الرحمان تلاش خواهد کرد که نقش خود را در بهبود این روابط ایفا کند و نیز با گروه تحریک ا.ا.ا. پاکستانی گفتگو خواهد کرد.

 

حکومت ا.ا.ا. تاکنون در مورد این دعوت چیزی به رسانه‌ها نگفته است.

 

پس از حملات تروریستی اخیر در پاکستان، مقامات پاکستانی بارها ا.ا.ا. را به حمایت از گروه تحریک ا.ا.ا. پاکستان متهم کرده و گفته اند که این گروه از خاک افغانستان برای حمله به نیروهای امنیتی پاکستان استفاده می‌کند، اما حکومت ا.ا.ا. این ادعاهای اسلام‌آباد را رد کرده است.

 

در آخرین مورد، ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجهٔ پاکستان روز پنجشنبه ۱۴ دسمبر (۲۳ قوس) از حکومت ا.ا.ا. در افغانستان خواست تا بر ضد عاملان حملهٔ دیرهٔ اسماعیل خان “اقدام قاطع” انجام داده و آنان را به پاکستان تحویل دهد.

 

بلوچ گفت: “افغانستان باید عاملان این حملهٔ ظالمانه و در کنار آنان رهبران تحریک ا.ا.ا. پاکستانی (تی‌تی‌پی) را به پاکستان تحویل دهد…پاکستان انتظار دارد که حکومت افغانستان تدابیر محکم و قابل تایید را اتخاذ کنند که خاک آن کشور توسط سازمان‌های تروریستی استفاده نشود.”

 

کم از کم شش مهاجم مسلح روز سه شنبه ۱۲ دسمبر بر یک مرکز پولیس در ساحهٔ درابن در دیرهٔ اسماعیل خان در ایالت خیبرپشتونخوا پاکستان یورش بردند که در اثر حملات انتحاری و انفجاری این مهاجمان کم از کم ۲۳ منسوب امنیتی پاکستان کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

 

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت ا.ا.ا. گفت که حمله بر مرکز پولیس در دیره اسماعیل خان ربطی به افغانستان ندارد. مجاهد روز چهارشنبه ۱۳ دسمبر (۲۲ قوس) در مصاحبه با تلویزیون ملی افغانستان که تحت کنترل ا.ا.ا. است، گفت که اگر دولت پاکستان در رابطه با این حمله مدارکی را به افغانستان ارایه کند، بررسی خواهد شد.

 

گروه تحریک جهاد پاکستان مسوولیت حملهٔ دیرهٔ اسماعیل خان را به دوش گرفته است، گروهی که به گفتهٔ مقام‌های پاکستانی با تحریک ا.ا.ا. پاکستانی مرتبط است.

 

هنوز روشن نیست که مولانا فضل‌الرحمان چه زمانی به کابل سفر خواهد کرد و آیا پا در میانی او میان اسلام‌آباد و حکومت ا.ا.ا. نتیجه مطلوب خواهد داشت یا خیر؟

 

این در حالی است که زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین ایالات متحده در امور صلح افغانستان گفته که لازم است که کابل و اسلام‌آباد برای جلوگیری از تشدید بحران با هم گفتگو کنند.

 

خلیلزاد روز پنجشنبه ۱۴ دسمبر (۲۳ قوس) در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: “برای جلوگیری از تشدید تنش بیشتر از جمله درگیری مستقیم، اسلام‌آباد و کابل باید مذاکره درباره توافقی را در نظر بگیرند که ضمانت‌ها و مکانیزم‌های اجرایی را فراهم می‌کند که از استفاده هر گروه یا فردی از خاک پاکستان و افغانستان توسط هر گروه یا فردی علیه یکدیگر، به شمول تحریک ا.ا.ا. پاکستان و داعش خراسان، جلوگیری کند”.

 

در این حال، عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخلۀ حکومت ا.ا.ا. در مصاحبه‌ای با طلوع نیوز گفته است که طی یک سال گذشته ۴۰ شبه‌نظامی تحریک ا.ا.ا. پاکستان در افغانستان بازداشت و زندانی شده اند.

 

او گفته است که حکومت ا.ا.ا. با تمام کشورهای همسایه خواهان روابط نیک است. قانع حضور گروه‌های تروریستی را نیز در افغانستان رد کرده است.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button