افغانستاناقتصاد و توسعهگزارش ها

افغانستان از نظر عدم مصونیت غذایی در جهان هشتمین کشور است

برنامه جهانی غذا می‌گوید با وجود اینکه افغانستان از نظر عدم مصونیت غذایی هشتمین کشور جهان است، این برنامه به دلیل کمبود بودجه مجبور شده است امسال ده میلیون افغان نیازمند را از فهرست دریافت کمک‌ها حذف کند.

برنامه جهانی غذا نسبت به وضعیت آن شمار خانواده‌های افغان در فصل زمستان ابراز نگرانی کرده است، که همۀ راه‌های روستاهایی شان به دلیل برف و یخبندان مسدود شده و با فرا رسیدن زمستان ذخایر غذایی آنها نیز تمام می‌شود.

این اداره ملل متحد در یک پیام ویدیویی کوتاه در شبکه اجتماعی ایکس روز دوشنبه چهارم جدی اعلام کرد در کشوری که از هر سه نفر یک نفر شب‌ها بدون غذا به بستر می‌رود، خانواده‌ها تلاش می‌کنند تا کودکان را گرم نگهدارند و برای شان غذا فراهم کنند.

برنامه جهانی غذا گفته است که میلیون‌ها نفر روی ذخایر غدایی خود حساب می‌کنند که در زمستان به صفر می‌رسد.

به گفتۀ این برنامه اگرچه مواد غذایی در بازارهای افغانستان به وفور یافت می‌شود، اما افزوده است که مردم توانایی خرید را از دست داده اند.

نگرانی در حالی از وضعیت میلیون‌ها افغان نیازمند در زمستان اظهار نگرانی کرده است که بر اساس پلان امدادرسانی ملل متحد در سال ۲۰۲۴ میلادی، برای فراهم‌کردن کمک‌های بشری در افغانستان در حدود سه میلیارد دالر از جامعه جهانی و اداره‌های امدادرسان بین‌المللی تقاضا کرده است.

اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد روز یکشنبه سوم جدی با اشاره به پیامدهای چهار دهه درگیری، فقر ریشه‌دار، بحران‌های ناشی از اقلیم و موانع برابری و مشارکت زنان در اجتماع و عودت‌ مهاجران افغان از پاکستان و ایران گفت که نیازهای بشری در افغانستان در سال ۲۰۲۴ همچنان در سطح بالا باقی خواهد ماند.

بر اساس گزارش این اداره، پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴، حدود ۲۳.۷ میلیون نفر (بیش از نیمی از جمعیت افغانستان) به کمک‌های بشری نیاز داشته باشند که از این میان ۲۵ درصد زنان، ۵۲ درصد کودکان، ۱۱.۸ درصد افراد دارای معلولیت و دو درصد کهن‌سالان خواهند بود.

این اداره گفته است که رکود اقتصادی پس از گذار سیاسی در 24 اسد 1400 که هم‌زمان با تعلیق همکاری‌های انکشافی جامعه جهانی در افغانستان، فرصت‌های معیشتی برای جمعیت شهری و روستایی به شدت محدود شده است.

در پلان امدادرسانی ملل متحد آمده است که در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱.۹ میلیون مهاجر افغان – از کشورهای همسایه – عودت کرده اند که از این میان بیش از ۴۷۱هزار آن از ۱۵ سپتمبر به این طرف از پاکستان بازگشته اند.

اوچا به اثرات شدید تغییرات اقلیمی که منجر به بحران گسترده آب در تمام نقاط افغانستان شده و همچنان زلزله‌های ویرانگر هرات در ماه اکتوبر اشاره کرده و گفته است که این چالش‌ها نیازهای غذایی، بهداشتی و تغذیه جدیدی را کرده است.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

 

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button