افغانستانصحتگزارش ها

نهاد مددرسان مسلم اید: بحران خاموش زمستان، زندگی زلزله‌زدگان افغان را تهدید می‌کند

نهاد امدادرسان موسوم به “مسلم اید” می‌گوید در حالی که زمستان افغانستان را با دمای انجماد و بادهای گزنده پوشانده است، یک بحران خاموش رخ می‌دهد که زندگی و رفاه افغان‌های بی‌شماری را که قبلاً تحت تأثیر زلزله‌های متعدد در طول سال آسیب دیده اند، تهدید می‌کند.

بر اساس گزارش اداره زمین‌شناسی ایالات متحد بین 15 تا 23 میزان چند زلزله قوی با شدت ۶.۳ ریشتر ولایت هرات و مناطق همجوار آن را لرزاند که بر اساس گزارش ملل متحد علاوه بر ۱۵۰۰ کشته و بیش از ۲۰۰۰ زخمی برجا گذاشت.

مسلم اید گفته است که این زلزله‌های پیهم ۲.۲ میلیون نفر را متاثر کرده و به همین دلیل، اکنون بیش از ۳۷هزار خانواده مجبور به زندگی در فضای باز، در پناهگاه‌های موقت یا مکان‌های اسکان غیررسمی هستند که آنها را در برابر آب و هوا، مسایل بهداشتی و سایر خطرات حفاظتی آسیب‌پذیر می‌کند.

این نهاد امدادرسان ناوقت یکشنبه، چهارم جدی با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در حال حاضر زنان و کودکان آسیب پذیرترین گروه‌ها هستند.

همچنان در اعلامیه آمده است که یکی از مهم ترین مسایل در زمستان افغانستان نبود سرپناه کافی به ویژه برای کسانی است که به دلیل درگیری، رویدادهای طبیعی یا بی‌ثباتی اقتصادی آواره شده اند.

اعلامیه گفته است: “بسیاری از خانواده‌ها در خیمه‌های موقت یا سرپناه‌های موقت مزدحم زندگی می‌کنند که آنها را در معرض عوامل قرار می‌دهد. سرمای شدید می‌تواند منجر به بیماری‌های تنفسی، سرمازدگی و سایر شرایط تهدیدکننده زندگی شود”.

مسلم اید تاکید کرده است که زمستان چالش‌های بیشتری را برای وضعیت وخیم مصوونیت غذایی در افغانستان به همراه دارد و دسترسی محدود به غذا با اختلالات فصلی فعالیت‌های زراعتی همراه شده است.

این نهاد امدادرسان افزوده است که خانواده‌ها برای یافتن و تامین هزینه‌های ضروری تلاش می‌کنند و نبود غذا سبب سوتغذیه و ضعف سیستم ایمنی می‌شود و احتمال ابتلای افراد به بیماری را افزایش می‌دهد.

دسترسی به سیستم گرمایشی قابل اعتماد از دیگر مواردی است که به گفتۀ این نهاد بسیاری از افغان‌ها توانایی پرداخت آن را ندارند و از همین‌رو در مناطق روستایی که اکثریت جمعیت در آن ساکن هستند، کمبود زیرساخت‌ها تامین سوخت کافی برای گرمایش را دشوار می‌کند.

اعلامیه گفته است: “خانواده‌ها به استفاده از روش‌های سنتی مانند سوزاندن چوب یا سرگین روی می‌آورند که نه تنها به جنگل‌زدایی کمک می‌کند، بلکه به دلیل آلودگی هوای داخل خانه، خطراتی برای سلامتی به همراه دارد”.

در همین حال، به گفتۀ مسلم اید، فصل زمستان فشار بیشتری را بر سیستم مراقبت‌های صحی شکنند افغانستان وارد می‌کند و تقاضا برای خدمات بهداشتی با افزایش بیماری‌های مرتبط با سرماخوردگی افزایش می‌یابد، اما زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی برای مقابله با آن تلاش می‌کنند.

مسلم اید تاکید کرده است که مناطق دورافتاده با چالش‌های خاصی با دسترسی محدود به امکانات مراقبت‌های بهداشتی، داروها و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی آموزش‌دیده مواجه هستند.

در این حال این نهاد گفته است که کمک‌های زمستانی مانند غذا، لباس گرم، کمپل و سوخت به نیازمندان به ویژه زلزله‌زدگان توزیع می‌کند.

همچنان نهاد مسلم اید در حال ساختن سرپناه‌های دو اتاقه برای زلزله‌زدگانی است که خانه‌های خود را از دست داده اند.

به تازگی دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد نیز با نشر گزارشی به اثرات شدید تغییرات اقلیمی که منجر به بحران گسترده آب در تمام نقاط افغانستان شده و همچنان زلزله‌های ویرانگر هرات در ماه اکتوبر اشاره کرده و گفته است که این آزمون‌ها، نیازهای غذایی، بهداشتی و تغذیه جدیدی را به وجود آورده است.

اوچا گفته است: “پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۴، حدود ۲۳.۷ میلیون نفر« بیش از نیمی از جمعیت افغانستان» به کمک‌های بشری نیاز داشته باشند که بودجه مورد نیاز « برای ارایه کمک‌های بشری به آنان» ۳.۰۶ میلیارد دالر است.”

این ادارهٔ ملل متحد گفته است که پول مورد نیاز در بخش‌های آب، حفظ الصحه محیطی، غذا، بهداشت، حمایت، زراعت، آموزش، سوتغذیه و سرپناه‌ اضطراری برای نیازمندان افغان هزینه خواهد شد.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

 

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button