افغانستانگزارش ها

بانک مرکزی اعلام کرد،که از آغاز سال تا اکنون ارزش افغانی درمقابل دالر 19.3 در صد افزایش داشته است

 

مسوولین د افغانستان بانک از فعالیت ها و دستاورد های شش ماهه اش را امروز دریک کنفرانس خبری در کابل با مردم شریک ساختند.

به گزارش خبرگزاری توانا: امروز چهارشنبه 6 جدی سال 1402 هجری خورشیدی مولوی هدایت الله بدری سرپرست د افغانستان بانک در این کنفرانس ارزش افغانی را در مقابل اسعار، کاهش انفلاسیون به حد مطلوب، بهبود در عملکرد سکتور بانکی، ترویج بانکداری اسلامی، توسعه سیستم های تادیاتی و تکنالوژی معلوماتی،چاپ بانکنوت های افغانی و عرضه آن در بازار که در مقابل بانکنوت های مندرس از بازار جمع آوری و حریق گردیده را از جمله دستاورد های مهم بانک عنوان نموده است.

احمد جواد سداد آمر عمومی سیاست پولی د افغانستان بانک، پیرامون راهکار های مهم دررابطه به افزایش ارزش افغانی در مقابل اسعار صحبت کرده افزود که نرخ مبادله افغانی در مقابل دالر امریکایی در شش ماه اول سال 1402 نسبت به عین دوره سال قبل 9.74 در صد تزئید ارزش نموده است که خوشبختانه در مقایسه با پول زیادی از کشور های منطقه و شرکای تجارتی افغانستان از ثبات نسبی بهتری برخوردار است.

او همچنان افزود،که این رقم با توجه به آخرین ارقام که بدسترس ما قرار گرفته بیشتر بهبود یافته است، طوریکه سنجش ارزش افغانی در مقابل دالر امریکایی از آغاز سال تا اکنون حدود 19.3 در صد افزایش داشته است.

احمد ظاهر ناصرزی آمر عمومی نظارت از موسسات مالی غیر بانکی دافغانستان بانک، پیرامون وضعیت سکتور مالی غیر بانکی صحبت کرده افزود،که میکانیزه سازی فعالیت های صرافان و عرضه کننده گان خدمات پولی را برای بهبود این سکتور مهم عنوان کرد.

ناصرزی در رابطه به شرکت سازی صرافی ها و عرضه کننده گان خدمات پولی گفت،که این تصمیم به منظور سلامت و شفافیت سکتورو با وضع شرایط جدید و تغییر ساختار حقوقی مدنظر گرفته شده که بر مبنای آن؛ تمام جواز های انفرادی لغو و تا اکنون تقریباً بیش از 1076 جواز شرکت صرافی و خدمات پولی درکشور صادر گردیده است، شرکت های یاد شده حدوداً 389 نماینده گی ایجاد نموده اند. منبعد صرافی ها و خدمات پولی منحیث نهاد مالی غیر بانکی با داشتن سیستم الکترونیکی و با رعایت معیارهای ملی و بین المللی فعالیت های صرافی و خدمات پولی را فراهم می نمایند.

از سوی هم احسان الله منصور معاون آمریت عمومی نظارت از مؤسسات مالی غیر بانکی پیرامون ثبات و سلامت سکتور بانکی صحبت کرده گفت،که رهبری د أفغانستان بانک برای استحکام سکتور بانکی جلسات متعدد تخنیکی را با شرکای داخلی و خارجی ترتیب داده و مذاکرات موثری را در راستای رفع محدودیت ها و فراهم آوری تسهیلات لازم به مردم راه اندازی نمود،متحدالمال های مفید را به بانک های تجارتی صادر کرده و روند نظارت از اجراات سکتور بانکی را بطور مکرر انجام داده است.

 

سید احمد راشد کاشفی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button