افغانستانگزارش ها

یونیسف: اگر خدمات مناسب ارائه نشود زندگی ۹۶هزار کودک زلزله‌زدۀ هراتی در خطر است

صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) می‌گوید که زلزله‌های پیهم در هرات ده‌ها هزار کودک را به شدت متاثر کرده و اگر حمایت‌ها صورت نگیرد و خدمات مناسب ارایه نشود، زمستان سخت زندگی آنها را تهدید می‌کند.

یونیسف خواستار حمایت بیشتر برای رسیدگی به وضعیت این کودکان شد و گفت که بیش از ۱۰۰۰ نفر که بیشتر آنها زن و کودک بودند در زلزله‌های اکتوبر گذشته در هرات جان دادند و علاوه بر این، ۲۱هزار خانه ویران شد و خانواده‌های بی‌شماری معیشت، مواشی و محصولات زراعتی شان را از دست دادند.

این اداره ملل متحد امروز دوشنبه، ۲۵ جدی با نشر اعلامیه‌ای گفت که با گذشت سه ماه، تاثیر زلزله‌های هرات همچنان ادامه دارد و بسیاری از خانواده‌ها با وجود سرمای شدید هنوز در خیمه زندگی می‌کنند یا در فضای باز می‌خوابند. بدتر از همه، ولایت هرات اکنون در دام زمستان سختی است که زندگی را تهدید می کند و تلاش ها برای بازسازی را کند می کند.

فران اکیزا، نماینده یونیسف در افغانستان گفته است: “حتا ۱۰۰ روز پس از زلزله در غرب افغانستان که خانواده‌ها مطلقاً همه چیز را از دست دادند، فضای این روستاها مملو از درد و رنج است. کودکان هنوز در تلاش هستند تا با فقدان و آسیب‌های روحی کنار بیایند”.

به گفتۀ اکیزا مکاتب و مراکز بهداشتی که کودکان به آنها وابسته اند، آسیب دیده یا به طور کامل تخریب شده اند و در زمستان سخت که سردی هوا زیر صفر است، کودکان و خانواده‌های بدون خانه شب‌ها در شرایط خطرناکی زندگی می‌کنند و هیچ راهی برای گرم‌کردن سرپناه‌های موقت خود ندارند.

او با از تمویل‌کنندگان که منابع را برای خدمات اضطراری در اوایل این رویداد طبیعی به زلزله‌زدگان به ویژه کودکان برای این صندوق بسیج کردند، قدردانی کرد.

به گفته این مقام یونیسف، طی چند روز پس از وقوع زلزله، این اداره با حمل آب سالم به جوامع آسیب دیده، تاسیسات بهداشتی موقت و اعزام کارکنان بهداشتی، و توزیع کمپل، بسته‌های خانوادگی با تجهیزات پخت و پز و لباس‌های زمستانی پاسخ داد.

اکیزا افزود که در ۱۰۰ روز پس از پاسخ اولیه، یونیسف امکانات بهداشتی اضطراری را به مراکز دایمی‌تر در کانتینرهای حمل و نقل تبدیل کرده است و تقریباً ۹۰هزار مورد صحی توسط تیم‌های بهداشت و تغذیه درمان شدند که تقریباً سه چهارم آنها زنان و کودکان اند.

اما اکیزا گفت: “هزاران نفر هنوز به کمک ما نیاز دارند. یونیسف نگران زنده ماندن ۹۶هزار کودک آسیب دیده از زلزله است، اگر ما نتوانیم خدمات مورد نیاز آنها را برای بهبودی ارایه کنیم. ما روی حمایت مستمر حساب می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که کودکان نه تنها در زمستان زنده می مانند، بلکه در ماه ها و سال های آینده فرصتی برای شکوفایی خواهند داشت.”

همچنان یونیسف در اعلامیه‌اش گفت که کار بازسازی صنوف ویران شده برای کودکان دانش‌آموز به زودی آغاز خواهد شد.

این اداره ملل متحد گفت که ۶۱ فضای آموزشی موقت و ۶۱ مکان تفریحی کودکان را در مناطق زلزله‌زده ایجاد کرده است که در آن تقریباً سه‌هزار و ۴۰۰ کودک که بیش از نیمی از آنها دختر بودند، به ادامه آموزش‌های ابتدایی دسترسی یافتند.

در اعلامیه آمده است: “یونیسف به انتقال آب پاک به نزدیک به ۱۹هزار نفر ادامه می‌دهد. برای کمک به خانواده‌ها برای زنده ماندن در زمستان، پنج‌هزار و ۴۰۰ نفر کمک نقدی دریافت خواهند کرد تا نیازهای اولیه خود را تامین کنند”.

اما صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان با نگرانی گفته است که نیازها خیلی بیشتر است، زیرا دمای یخبندان زمستان سختی‌ها را تشدید می‌کند.

به گفتۀ یونیسف، بسیاری از خانواده‌ها نتوانسته اند خانه‌های خود را بازسازی کنند. همچنان آنها به مراقبت‌های بهداشتی، آب پاک و حفظ الصحه مناسب برای جلوگیری از گسترش بیماری‌ها و جلوگیری از رنج بیشتر نیاز دارند.

این اداره ملل متحد افزوده است که علاوه بر این، خانواده‌هایی که معیشت و محصولات خود را از دست داده اند، در معرض خطر گرسنگی و سو تغذیه قرار دارند.

بر اساس گزارش اداره زمین‌شناسی ایالات متحد بین 15 الی 23 میزان چند زلزله قوی با شدت ۶.۳ ریکتر ولایت هرات و مناطق همجوار آن را لرزاند که بر بنیاد آمار ملل متحد، ۱۵۰۰ نفر جان باختند و بیش از ۱۱هزار زخمی شدند.

اداره انکشافی سازمان ملل متحد گفته است که این رویداد طبیعی به ۲.۲ میلیون نفر آسیب رساند، طوری که حدود هشت‌هزار و ۵۰۰ منزل مسکونی با خاک یکسان شد و بیش از ۱۷هزار منزل مسکونی دیگر آسیب دید.

 

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button