افغانستانگزارش ها

سرپرست وزارت امور خارجه:‌ حکومت سرپرست آماده تعامل و همکاری با کشور های منطقه براساس منافع متقابل و احترام متقابل کشور است.

نشست ابتکار همکاری منطقه یی افغانستان به ریاست مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه کشور با حضور شماری از مقام های امارت اسلامی ، نمایندگان ویژه و سفرای کشورهای همسایه و منطقه عصر روز گذشته  آغازشد.

به گزارش خبرگزاری توانا: در  این نشست سرپرست وزارت امور خارجه گفت:‌ ایجاب می‌نماید که کشورهای منطقه در هماهنگی و همکاری مثبت و سازنده با امارت اسلامی افغانستان از یک سو، جلوِ احتمال بروز وضع نامطلوب در منطقه را بگیرد و از جانب دیگر در مرحلۀ پسا جنگ از فرصت‌های اتصال منطقه‌ یی و افزایش تعاملات منطقه‌محور به حیث هدف اساسی استفاده نمایند.

متقی افزود:‌همکاری‌های منطقه‌ یی می‌تواند متمرکز بر موارد عمده ذیل باشد:

بررسی راه‌های تعامل و همکاری منطقه‌محور بر اساس منافع مشترک منطقه‌ یی، ایجاد روایت منطقه‌محور برای تعامل مثبت و سازنده با حکومت افغانستان جهت مبارزه با تهدیدهای بالفعل و بالقوه در منطقه.

سرپرست وزارت امور خارجه گفت،که مطمیناً در مدت زمانِ حاکمیت امارت اسلامی افغانستان، ثابت گردیده است که نگاهِ منطقه‌ یی بر اساس اتصال اقتصادی در محوریت منطقه، یکی از پایۀ‌های اساسی سیاست خارجی امارت اسلامی افغانستان را تشکیل می‌دهد.

متقی تاکید کرد:‌ افغانستان کشوری که نزدیک به نیم قرن مشکلات و چالش ها را تجربه کرده است و هرگز نمی خواهد هیچ کشوری در منطقه دچار ناامنی شود .

متقی افزود :‌ امنیت منطقه برای امارت اسلامی از اهمیت خاصی برخوردار است و امارت اسلامی افغانستان آماده تعامل و همکاری با کشور های منطقه براساس کار تیمی ، منافع متقابل و احترام متقابل است.

سرپرست وزارت امور خارجه علاوه کرد، ‌چه طرح‌های کشورها بوده و یا هم سازمان‌های بین المللی و یا هم طرح‌های فرستاده‌های خاص، نسخه‌های بیرونی که تحت هر نام و نشانی ارائه شده اند، نتیجۀ معکوس داشته است.

متقی افزود که‌ با استفاده از فرصت، از این جمع خواهشمندیم که در نشست آیندۀ دوحه واقعیت‌های عینی افغانستان امروز را به سمع جهت‌های دور برسانند تا باشد با رویکرد واقعبینانه، معقول و قابل قبول برای افغانستان، وارد تعامل و همکاری سازندۀ شوند.

سید احمد راشد کاشفی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button