افغانستانمقاله

سیاست یک بام دو هوای سازمان ملل

ابوذر صارم سرپلی

فریدون سنیرلی اوغلو هم اهنګ کننده ویژه سر منشی سازمان ملل متحد در دیدار با رهبران حکومت افغانستان ګفته است که قوانین بین المللی باید از سوی رهبران حکومت افغانستان رعایت شود.
اینکه اقای سنیرلی اوغلو تا چه حدی در حرفهایش حق به جانب است و قوانین بین المللی باید درافغانستان رعایت شود ، حرفی دور از پندار و تعقل نیست اما قوانین بین المللی در افغانستان چرا باید عملی شود؟
برای دریافت پاسخ به این پرسش باید مفهوم قوانین بین المللی را دانست
اگر از نګاه ساده به قوانین بین الملل که ( قوانینی که در بیش از یک کشور پذیرفته شده باشند) بگذریم و اصول وضع شده جهانی را مورد مداقه قرار دهیم ، انچه که از جانب سازمان ملل متحد وضع و از جانب کشور های جهان پذیرفته شده باشد ، قانون جهانی یا بین المللی خوانده میشود به گونه مثال کنوانسیون ها و میثاق های جهانی که از جانب شمار زیادی از کشور ها پذیرفته شده و مورد اجرا قرار دارند.
این قوانین باید از جانب کشور ها پذیرفته شده باشند تا در تمام انها یکسان مورد اجرا قرار گیرند. پذیرفتن یکسان این قوانین از جانب کشور ها نمایانگر تساوی کلیه حقوق کشور ها در صحنه جهانی میباشد بدین معنی که این کشور ها باید عضویت سازمان ملل متحد را داشته باشند. عضویت سازمان ملل متحد به مفهوم رسمیت شناسی انها از جانب سازمان ملل و تمام جهان است. از لحاظ ماهیت حقوقی باید کشوری که ملزم به رعایت قواعد بین المللی میگردد ، بصفت یک کشور به رسمیت شناخته شده باشد وگرنه سازمان ملل از هیچ گروهی چنین در خواست را نمیکند .
در بعد اخلاقی نیز چنین است از روی اخلاق چگونه میتوان یک کشور را به رسمیت نشناخت که از او توقع عملی کردن قوانین بین المللی را داشته باشیم؟
سازمان ملل متحد نماینده و یا هم اهنگ کننده ویژه برای افغانستان میفرستد حتی نماینده ویژه سر منشی سازمان ملل متحد نیز برای افغانستان پیشنهاد میگردد اما در بحث رسمیت شناسی این همه مسایل فراموش میشود.
پرسشی که باید اقای سنیرلی اوغلو به ان پاسخ ارایه کند اینست که چگونه به نماینگی از سازمان ملل متحد از حکومت افغانستان در خواست پذیرش قوانین بین المللی را مینماید در حالیکه تا حال از رسمیت شناختنش انکار کرده است ؟ ایا سازمان ملل متحد از یک مرجع غیر رسمی میخواهد تا کار های رسمی را به سطح جهان انجام دهد؟
این کار با کدام محاسبه عقلانی موافق است؟
ایا از شخصی که به عنوان شاگرد رسمی یک مکتب شناخته نشده و داخل مکتب شده نمیتواند، میتوان در خواست کرد که تمام قوانین مکتب را بالای خود عملی کند؟
برای این کار باید اول او را شامل مکتب کرد تا انگاه رفتار خویشرا در داخل مکتب با قوانین ان سازگار نماید.
البته تا جاییکه به حکومت افغانستان مربوط است ، تمام قوانین در سطح جهان و همچنان تعهدات رسمی خویش با جهان را در عمل پیاده نموده و همه عرف ها و نزاکت های دپلوماتیک را نیز در سطح جهان رعایت کرده و میکند زیرا طبعیت این نظام مخالفت با جهان نیست اما جهان و به ویژه سازمان ملل متحد باید بداند که افغانستان با چنین در خواستهایی از جانب ایشان ، سزاوار رسمیت شناسی و دریافت تمام حقوقش منحیث یک کشور مستقل ، صلحخواه وهمکار خوب یینالمللی در سطح جهان میباشد.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button