افغانستاناقتصاد و توسعهجهانصحتگزارش ها

کارخانه سیروم بهداشت ملی سیروم پزشکی را به ارزش حدود 600000 دالر به عراق صادر می کند.

فابریکه سرم سازی «میلی شفا فارماسیوتیکال» کابل امروز برای اولین بار یک میلیون و 800 هزار بطری سرم طبی به ارزش 580 هزار دالر امریکایی به عراق صادر کرد.
به گزارش خبرگزاری توانا؛ امروز دوشنبه 17 ثور سال 1403 سال هجری شمسی در نشستی که به همین مناسبت در کابل برگزار شد، نثار احمد تره کی، رئیس فابریکه سیروم سازی شرکت داروسازی ملی شفا گفت که با استقرار مجدد امارت اسلامی، امنیت کلی در کشور تامین شده است. برای سرمایه گذاران و صنعت گران زمینه کار فراهم شده و سرمایه گذاری ها به خوبی آماده شده است.
وی از حمایت های همه جانبه رهبران و مسئوولین ام ارت اسلامی افغانستان در عرصه های مختلف قدردانی کرد و قول داد که برای تقویت نظام اسلامی و خدمت به شهروندان از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.
همچنان ملا خیرالله خیرخواه سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ فعالیت های فابریکه مذکور را ستوده و گفته است،که اگر کسی بخواهد افغانستان را آباد کند; بنابراین باید در تسویه حساب خود واقع بینانه عمل کند و به تبلیغات پوچ و مسموم دشمنان اعتقاد نداشته باشد.
ملا خیرخواه هموطنان را به حمایت از نظام اسلامی دعوت کرد و از سرمایه گذاران خواست در افغانستان سرمایه گذاری کنند و در نفوس و خودکفایی کشور سهیم باشند.
همچنان داکتر عبدالباری عمر سرپرست اداره ملی غذا و ادویهٔ افغانستان گفت،که در حدود سه سال گذشته چه پیشرفت هایی در زمینه تقویت صنعت و اقتصاد دیده ایم. این موضوعی نادر در تاریخ معاصر کشور و با وجود تحریم های ظالمانه است. با این حال، افغانستان در حال برداشتن گام هایی به سوی توسعه و تعیین سرنوشت است.
به گفته داکتر عمر، قبل از ورود ام ارت اسلامی، 90 درصد مواد مخدر به صورت غیرقانونی وارد کشور می شد،اما در حال حاضر 80 درصد مواد مخدر به صورت قانونی وارد کشور می شود و از ورود مواد مخدر قاچاق جلوگیری می شود.
وی از بازرگانان خواست تا از تولید داخلی خود حمایت کنند و از واردات مواد غذایی و دارویی که باعث تضعیف و ضعیف شدن تولید داخلی می شود،خودداری کنند.
مولوی قدرت الله جمال، معین صنعت و تجارت، و مولوی عبدالولی حقانی،معین خدمات صحی، وزارت صحت عامه؛ وی در سخنان خود از فعالیت های سرمایه گذاران قدردانی کرد و اطمینان داد که ام ارت اسلامی افغانستان از فعالیت های سرمایه گذاران و صنعت گران در کشور در راه خوداتکایی کشور و تامین زمین های کاری به شهروندان حمایت کامل خواهد کرد حمایت می کند و امکان سرمایه گذاری در زمینه های مختلف را برای آنها فراهم می کند.
گفتنی است، کارخانه سیروم سازی «ملی شفا» با سرمایه گذاری 10 میلیون دلاری فعالیت تولیدی خود را در سال 1397 آغاز کرد و قرار است در آینده نزدیک میزان سرمایه گذاری این کارخانه به به دالر آمریکایی افزایش یابد.
این کارخانه دارای ظرفیت تولید سالانه 43200000 بطری سیروم و 70 میلیون سرنگ است و 350 داروساز حرفه ای، شیمیدان، میکروبیولوژیست، مهندس و کارگر ماهر در آن مشغول به کار هستند.

سید احمد راشد کاشفی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button