افغانستانگزارش ها

روز جهانی هبستگی زن؛ ۸۰ درصد زنان خبرنگار در شش ماه در افغانستان بیکار شدند

نهادهای حامی رسانه‌های افغانستان از هشتم مارچ، روز جهانی هم‌بستگی زنان تجلیل کرده و می‌گویند که در شش ماه گذشته نزدیک به ۲ هزار خبرنگار زن در کشور بیکار شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری توانا؛ فرهاد بهروز، معاون انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان امروز( سه‌شنبه،17حوت سال 1400 خورشیدی) در مراسم تجلیل از هشتم مارچ، روز جهانی همبستگی زنان گفت: “که هشتم مارچ در کشور در حالی تجلیل می‌شود، که ۸۰ درصد خبرنگاران و کارمندان زن رسانه‌ها بیکار شده‌اند”.
آقای بهروز افزود، “که با مسدود شدن ۲۲۴ رسانه در کشور در ماه‌های گذشته، ۲ هزار ۳۹۸ خبرنگار شغل‌شان را از دست داده‌اند، که از این میان ۱ هزار ۹۷۰ تن آنان خبرانگاران زن هستند”.
معاون انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان خواستار حقوق زنان در کشور به ویژه زنان خبرنگار شده و گفت: “امارت اسلامی باید زمینه دسترسی آسان به اطلاعات و کار را برای خبرنگاران زن فراهم نماید”.
حفیظ الله بارکزی؛ عضو هیات رهبری فدراسیون ژورنالستان و رسانه‌های افغانستان در این مراسم گفت: “که زنان در تاریخ جهان برای به دست آوردن حقوق‌شان مقاومت‌ها و اعتراضات بزرگی را به راه انداخته، تا به حقوق حقه‌ای شان رسیدند، در افغانستان نیز زنان برای دست یابی به حقوق‌ نخستین‌شان در بیست سال گذشته تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند”.
بارکزی افزود: “که نهادهای حامی خبرنگاران در حال حاضر تلاش دارند، برای جامعه خبرنگاری به ویژه زنان خبرنگار زمینه حمایت‌های اقتصادی جامعه جهانی را فراهم نماید، تا زنان خبرنگار تلاش‌های بیست ساله شان از بین نرود”.
ناهید بشر دوست؛ شاعر و خبرنگار: “۵۲ درصد جمعیت افغانستان را زنان تشکیل می‌دهد، و اگر امارت اسلامی به حقوق زنان توجه نکند، نصف پیکر جامعه فلج خواهد شد”.
او افزود؛ زنان افغان که در خارج زمینه تحصیل برای‌شان مهیا بوده، بهترین رتبه‌های علمی در رشته های مختلف کسب کرده و اگر برای زنان افغانستان در داخل کشور نیز زمینه فراهم شود، می‌تواتد به بهترین رتبه‌های علمی دست‌یابند و افراد متخصص برای خدمت به مردم شوند”.
رمزیه سعیدی، فعال جامعه مدنی نیز گفت: “زنان در شش ماه گذشته برای حقوق شان صدای اعتراض بلند کردند، که از سوی امارت اسلامی بازداشت و سرکوب شدند”.
سعیدی گفت: “که زنان معترض بازداشت شده از سوی امارت اسلامی بهترین الگوی برای زنان افغانستان است، آنان صدای عدالت و شهامت در زمینه تامین حقوق زنان در کشور هستند”.
این در حالی است، که سازمان‌های بین‌المللی از جلمه دیدبان حقوق بشر، عفو بین‌الملل و هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان به مناسبت هشتم مارچ از نقض حقوق زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.
سیداحمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button