افغانستانگزارش ها

دانشجویان بلخ: اساتید قراردادی توانائی درس گفتن را ندارند

 

به گزارش خبرگزاری توانا: شماری از دانشجویان در دانشگاه بلخ می‌گویند؛ اساتید قرار دادی، توانائی کنترول صنف و درس گفتن را ندارند‌، این دانشجویان می‌گوید: کمبود اساتید مسلکی مجرب و عدم پلان درسی یکی از مشکلات بزرگ درسی دانشگاه بلخ است.

 

این دانشجویان می‌افزایند؛ که با آمدن تحولات اخیر اکثر دانشجویان ناامید شده و همچنان استادان مسلکی از کشور بیرون رفته‌اند.

دانشجویان‌ می‌گویند؛ علاقه و انگیزه برای ادامه تحصیل نیست و «روزانه در یک صنف درسی ۱۰ نفر حاضر می‌شویم».

سخی سروری دانشجوی دانشکده‌ روانشناسی در دانشگاه بلخ است، او می‌گوید: “با آغاز دوباره دانشگاه، یک امید دوباره برای دانشجویان به وجود آمده است، اما بعضی از کمبودی‌ها هم وجود دارد، که حاکمان فعلی باید توجه جدی نمایند”.

وی افزود: “اکثر اساتید ورزیده، که در سطح ماستر و داکتر بودند، خارج از کشور رفته‌اند، که پیامد منفی بالای سيستم آموزش و پرورش کشور گذاشته است”.

وی گفت: “وضعیت رو به بهتر شدن است؛ روز اول که دانشگاه آمدم ما دو نفر بودیم، روز بعد ۴ نفر شدیم و همین قسم آمدن دانشجویان رو به افزایش است”.

محمد محمدی، یکی از دانشجویان دانشکده ژورنالیزم، دانشگاه بلخ‌ می‌گوید: “جای خیلی خوشحالی است، که بعد از ۶ ماه دوباره درب دانشگاه‌ها برای دانشجویان باز شده است، با تحولی که در کشور به وجود آمده، شاهد تغییرات بزرگی در بخش تحصیلات بودیم، که از جمله بسته بودن دانشگاه‌ها بود، در حال حاضر این مشکل حل شده، دیگر جای نگرانی نیست”.

این دانشجو تاکید می‌کند که: شرایط بحرانی کشور هیچ وقت مانع پیشرفت ما جوانان شده نمی تواند: “هیچ وقت تسلیم نشویم و با اراده مستحکم به سوی هدف مان پیش برویم”.

امین‌الله اتل یک تن از دانشجویان دیگر از عدم اساتید مسلکی، پایین بودن معاش استادان و رفتن اساتید مسلکی را به خارج از کشور، مشکلات سد‌راه سيستم تحصیلات عالی می‌داند، و می‌گوید: که حاکمان فعلی باید توجه جدی نمایند،

این شکایت ها در حالی بالا گرفته می‌شود، با حاکمیت طا-لبان در افغانستان، اکثر اساتید و دانشجویان کشور را ترک کرده و پا به مهاجرت گذاشتند، که باعث نگرانی‌ دانشجویان دانشگاه‌ها شده است.

 

محمد صادق رضایی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button