افغانستانگزارش ها

جایزه دوسالانه برابری جنسیتی به سراج اهدا شد

بانو محبوبه سراج، یکی از فعالان حقوق زنان مو مدیر اجرایی مرکز آموزش مهارت های زنان در افغانستان (AWSDC)، جایزه دوسالانه برابری جنسیتی را از سوی دولت فنلاند به دست آورد.
گفتنی است که، این جایزه با اهدای مبلغی معادل 300 هزار یورو همراه است و به پاس تلاش های بانو سراج بخاطر حمایت از زنان و ایجاد پناهگاه های امن در افغانستان و اشتغال زایی برای آنان به این فعال حقوق زن اهدا شده است.
به نقل خبرگزاری یلی فنلاند، پتری اوریو، نخست وزیر فنلند، طی مراسمی که بعد از ظهر دوشنبه، 20 قوس ویا 11 دسامبر برای اعطای این جایزه برگزار شده بود گفت که، زنان و دختران در افغانستان با آزار‌واذیت جنسیتی رو‌به‌رویند.
آقای اوریو همچنان افزود: «فنلاند ۲۰ سال با حدت از برابری جنسیتی و حقوق زنان در افغانستان حمایت کرده است و این کشور مدتی طولانی بزرگ‌ترین دریافت‌کننده کمک‌های توسعه‌ای فنلاند بود. فنلاند تا حد امکان به این حمایت مهم ادامه می‌دهد.»

سانی گران لاسونن، وزیر امنیت اجتماعی فنلاند، با اشاره به شرایط زنان در افغانستان نیز گفت که، شرایط در افغانستان، به ویژه برای زنان و سازمان‌هایی که از حقوق آن‌ها دفاع می‌کنند، بسیار دشوار است، و این مسئله، اهمیت فعالیت‌های دریافت‌کننده جایزه امسال و شهامتی که مستلزم این عرصه است، بیشتر اثبات می‌کند.
همچنان بانو سراج که این جایزه را بدست آورده است می گوید که خشونت خانوادگی در افغانستان در تاریک‌ترین مراحل است. او افزود که اکثریت دختران و زنانی که به مرکز او رجوع می‌کنند، خشونت را با گوشت و پوست خود احساس کرده‌اند و برخی با گوش و دماغ بریده یا دست و پای شکسته به این مرکز آمده‌اند.

سراج گفت همچنان افزود :«بیشتر زنانی که در این پناهگاه‌ها جا می‌گیرند، از خشونت‌های خانواده یا همسر گریخته‌اند، یا دخترانی‌اند که برای جلوگیری از ازدواج اجباری، از دست والدین خود فرار می‌کنند.» او افزود که با وجه مالی این جایزه به افغانستان برمی‌گردد و آن را برای پروژه‌ای صرف خواهد کرد که برای زنان مفید باشد، زیرا همه زنان [افغان] می‌دانند که این جایزه برای همه آنان بوده است.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button