جهانگزارش ها

مکرون در چند روز آینده درباره وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا با پوتین صحبت خواهد کرد

کاخ الیزه اعلام کرده است که امانویل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، قصد دارد با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین، در روزهای آینده درباره وضعیت نیروگاه اتمی زاپروژیا تلفونی صحبت کند.

خبرگزاری تاس گزاش داده است که دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه روز یک‌شنبه، ۱۱ سپتامبر، اعلام کرده است: «رییس‌جمهور در روزهای آینده در مورد تضمین امنیت نیروگاه زاپوروژیا با رییس‌جمهور پوتین مجدداً صحبت خواهد کرد. مکرون با ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین و مدیر کل نیروگاه هسته‌ای اوکراین نیز در تماس خواهد بود.»
به گزارش کاخ الیزه، مکرون بر لزوم تضمین امنیت نیروگاه اتمی زابروژیا تاکید و خاطرنشان کرده است: «حضور روسیه زمینه‌ساز خطراتی است که نیروگاه هسته‌ای با آن مواجه است.»

در بیانیه کاخ الیزه آمده است: «رییس‌جمهور فرانسه خواستار خروج تسلیحات سنگین و سایر تسلیحات روسی و همچنین اجرای توصیه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تضمین امنیت این تأسیسات خواهد شد.»
جدا از آن، رهبر فرانسه خواستار پایان سریع‌ترین عملیات روسیه و آغاز گفت‌وگوها برای «بازیابی حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین» شده است.

نیروگاه اتمی زابروژیا در شهر «اینرگودر» واقع شده است و فعلاً توسط نیروهای روسی کنترل می‌شود.

هیأت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رهبری رافائل گروسی، مدیر کل آژانس، در اوایل سپتامبر از این نیروگاه بازدید کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود که پس از این سفر منتشر شد، خواستار ایجاد منطقه‌ای امن در اطراف نیروگاه زابروژیا برای جلوگیری از وقوع یک «حادثه هسته‌ای» احتمالی شد.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنان بخوانید
Close
Back to top button