افغانستانگزارش ها

نمایشگاه بین المللی افغانستان – قزاقستان امروز در کابل افتتاح گردید

نمایشگاه بین المللی دو روزه “افغان قزاق” امروز توسط مقامات امارت اسلامی افغانستان و قزاقستان در کابل افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری توانا؛ امروز پنجشنبه 6 ثور سال 1403هجری شمسی در نشست افتتاحیه این نمایشگاه، مقامات و مقامات برجسته امارت اسلامی افغانستان، هیئت بلندپایه قزاقستان، سرمایه گذاران و تجار و برخی از سفرا در کابل اشتراک داشتند.

در آغاز این نشست ملا عبدالغنی برادر آخوند معاون اقتصادی نخست وزیر در مورد ارزش این نمایشگاه صحبت کرد و گفت که امارت اسلامی افغانستان در کنار سرمایه گذاران داخلی در کشور فرصت های سرمایه گذاری را برای خارجی ها فراهم کرده است. سرمایه گذاران را نیز در اختیار آنها قرار داده و در انواع سرمایه گذاری ها نیز از آنها حمایت می کند.

وی برگزاری این گونه نمایشگاه ها را در توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور مهم خواند و افزود هدف از برگزاری این نمایشگاه ها معرفی محصولات و تولیدات این کشورها به مردم افغانستان و قزاقستان است.

همچنین مولوی عبدالکبیر دستیار سیاسی نخست وزیر نیز گفت که با حاکمیت کامل نظام اسلامی در کشور؛

افغانستان در عرصه سیاسی و اقتصادی رو به جلو است و در حال حاضر 38 کشور جهان سفارتخانه ها و نمایندگی های سیاسی افغانستان باز دارند.

معاون سیاسی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی خواست که بیایند و در زمینه های مختلف در افغانستان سرمایه گذاری کنند، زیرا اکنون فرصت های سرمایه گذاری بهتر از گذشته وجود دارد.

در این دیدار، نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت، سیاست خارجی ام ارت اسلامی افغانستان را سیاست مستقل، متوازن و اقتصاد محور ذکر کرد و گفت که می توان برنامه هایی مانند نمایشگاه بین المللی افغانستان و قزاقستان را بین دو کشور انجام داد. این دو کشور نقش مهمی در اقتصاد و سیاست دارند.

عزیزی از شهروندان خواست در نمایشگاه از تولیدات و تولیدات داخلی استفاده و از آنها حمایت کنند.

به همین ترتیب، مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه نیز در سخنان خود گفت که روابط افغانستان و قزاقستان چه سیاسی، چه اقتصادی و چه تاریخی باشد. روابط ناگسستنی وجود دارد و امارت اسلامی سعی کرده روابط مثبتی با کشورهای جهان داشته باشد، اما برای روابط کشورهای منطقه اهمیت ویژه ای قائل است.

متقی افزود،که این نتیجه سیاست مستقل، متوازن و اقتصاد محور امارت اسلامی افغانستان است در حال حاضر سفارتخانه ها و دفاتر نمایندگی افغانستان در 38 کشور جهان فعال هستند و افغانستان روابط گسترده سیاسی و اقتصادی با این کشور دارد. کشورهای منطقه

شیرباز کمین زاده، رئیس معادن و صنایع افغانستان نیز سخنرانی کرد و گفت که با راه اندازی مجدد امارت اسلامی افغانستان، جان و مال تاجران و سرمایه گذاران محفوظ است. تسهیلات زیادی در اختیار آنها قرار گرفته و انواع فرصت های سرمایه گذاری در افغانستان فراهم شده است.

سخنرانان دیگر نیز به بیان این موضوع پرداختند و برگزاری این گونه نمایشگاه ها را در ایجاد رشد اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی در کشور مفید خواندند.

همچنین برخی از غرفه داران می گویند،که ما از ام ارت اسلامی افغانستان میخواهیم که برای برپایی نمایشگاه های محصولات و محصولات افغانستان در داخل و خارج از کشور؛ او خواستار برگزاری نمایشگاه های بیشتر شد.

در پایان این نشست، مسئولان “نمایشگاه بین المللی افغانستان – قزاق” را افتتاح کردند و از بخش های مختلف بازدید کردند.

این نمایشگاه در مرکز نمایشگاه های بین المللی افغانستان دایر شده است که امروز و فردا پذیرای بازدیدکنندگان است. در این نمایشگاه 80 شرکت که 40 شرکت افغانی و 40 شرکت قزاق هستند. شرکت کردند و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، مواد غذایی و غیر خوراکی، صنایع دستی، فرش و سایر محصولات و محصولات دو کشور به نمایش گذاشته شد.

 

 

سید احمد راشد کاشفی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button