افغانستانگزارش ها

محفلی بمناسبت  از میلاد پیامبر اسلام و خانواده شهدای مرکز آموزشی کاج در غرب کابل برگزار گردید.

مسوولین در ریاست عمومی استخبارات حکومت سرپرست می‌گویند،که عاملان اصلی حمله بر مرکز آموزشی کاج به زودی بازداشت شده و به دار آویخته می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری توانا؛ مسوولین شورای علمای شیعیان افغانستان و مجمع محبان اهل‌بیت(ع) امروز پنجشنبه(21 میزان سال 1401  هجری خورشیدی) از سالروز میلاد با سعادت پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد مصطفی(ص)، هفته وحدت و شهدای مرکز آموزشی کاج با حضور اقشار مختلف جامعه، در کابل تجلیل کردند.

سخنرانان این مراسم بر وحدت شیعه و سنی در افغانستان تاکید کرده و حملات اخیر انتحاری و انفجاری را کار دشمنان شکست خورده مردم این کشور عنوان کردند.

مولوی امین الله وقاد رئیس، 495 ریاست عمومی استخبارات حکومت سرپرست گفت،که رهبری امارت اسلامی در واقعه المناک مرکز آموزشی کاج به شدت ناراحت شدند.

وی با بیان اینکه ام ارت اسلامی از مال،عزت و ناموس تمام شهروندان افغانستان،بدون کدام تفکیک قومی، سمتی، و مذهبی دفاع می‌کند گفت،که  شهدای مرکز آموزشی کاج، شهدای امارت اسلامی است وصدا‌های نسل کشی هزاره‌ها، صدای دشمنان ما است.

بعد از حمله بر مرکز آموزشی کاج،که منجر به شهید و زخمی شدند بیش از 150 تن دانش‌آموزان  شدند، طوفان تویتری با عنوان” نسل کشی هزاره‌ها را متوقف کنید” در داخل و خارج از کشوی به راه انداخته شد.

آقای وقاد در این باره گفت: هم‌صدا شدن با طوفان تویتری مبنی بر نسل کشی هزاره‌ها در افغانستان، حرکت در جهت اهداف دشمن است، دشمن با تروریسم پروری مانند خوارج(داعش) در تلاش تفریقه میان اقوام این کشور است.

این مقام استخبارات بدون نام بردن از بازداشت کسی یا گروهی افزود:” قاتلین حمله بر مرکز آموزشی کاج عنقریب به دار آویخته می‌شوند”.

حمله بر مرکز آموزشی کاج را کسی یا گروهی رسمآ به عهده نگرفته اند.

آقای وقار در پاسخ به سوال خبرگزاری توانا گفت،که عاملین حمله بر مرکز آموزشی کاج کیست و آیا گرفتار شدند گفت:” این حمله کار داعش است”. او از جزئیات گرفتاری عاملین این حمله خودداری کرد.

او در بخش دیگر ازسخنان‌اش بدون نام بردن از کسی گفت: برخی افراد درکشور‌های همسایه ما حضور دارند که پلان شوم تخریب‌کارانه در افغانستان دارند و ما از کشور‌های همسایه خویش می‌خواهیم،که به چنین افراد فعالیت تخریب‌کارانه از خاک خویش به افغانستان  را ندهند.

در همین حال حجت الاسلام والمسلمین سید حسین عالمی بلخی رئیس مجمع محبان اهل‌بیت و عضو شورای علمای شیعه افغانستان بر وحدت شیعه و سنی در کشور تاکید کرده گفت:” ما با محوریت قرآن می‌توانیم  مسیر واقعی وحدت را در کشور طی کنیم”.

وی با بیان اینکه ما امروز با تروریستان،حملات تروریستی و تحریم‌های اقتصادی در کشور مواجه هستیم گفت:” ما از امارت اسلامی مطالبه نداریم بلکه آماده گی همکاری در جهت از بین بردن مشکلات کشور را اعلام کردیم”.

آقای بلخی گفت،بخش از خواست‌های ما مبنی بر آزادی و تامین امنیت شعایر مذهبی ما از سوی ام ارت اسلامی علمی شده است اما خواسته‌های ما در بحث قضا و حقوق باقی مانده که امیدواریم مقامات حکومت سرپرست به آن نیز توجه کند.

آقای بلخی تاکید کرد چیز که ما می‌خواهیم امتیاز نیست بلکه حاضریم به عنوان بخش از این جامعه در حل مشکلات کشور خویش نقش بازی کنیم.

شجاع حسین محسنی عضو دیگر شورای علمای شیعه خواستار توجه جدی حکومت در تامین امنیت غرب کابل شده گفت: امکانات امنیتی غرب کابل با توجه به نفوس آن نباید به اندازه امکانات یک حوزه امنیتی باشد ایجاب می‌کند،که به اندازه امکانات یک ولایت به غرب کابل توجه شود.

شورای علمای شیعه افغانستان در اخیر این مراسم،برای هر خانواده شهید مرکز آموزشی کاج 25 هزار افغانی و برای هر زخمی آن 20 هزار افغانی مساعدت مالی کردند.؟

گفتنی است،که در حمله انفجاری بر مرکز آموزشی کاج بیش از 56 تن شهید و بیش از 118 تن دیگر زخمی شدند.

 

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button