افغانستانگزارش ها

افغانستان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در ایران شد

افغانستان با ۳۰ طرح سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۴۹.۸ میلیون دالر توانست بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی را در ایران طی شش ماه اول سال ۱۴۰۱ داشته است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران نشان می‌دهد، که در شش ماه نخست سال جاری خورشیدی، ۷۳ طرح سرمایه گذاری خارجی مجموعا به ارزش ۳۸۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دالر در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت تصویب شده که از نظر تعداد ۷.۵ و به لحاظ ارزش ۸۲.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهش یافته است.
ارزش طرح‌های سرمایه‌گذاری مصوب شده در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت ایران طی نیمه اول سال گذشته خورشیدی دو میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار اعلام شده بود.
به لحاظ تعداد پروژه‌ها، سهم بخش صنعت ۸۹، معدن هفت و تجارت چهار درصد بوده است. همچنین از این تعداد در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت، ۲۷ مورد در حال بهره برداری و مابقی در حال طی مراحل اجرایی است.
در این میان از بین ۵۲ مورد سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش، ۲۴ شرکت با ۱۰۰ درصد سهامدار خارجی، ۳۴ شرکت بصورت مشارکتی با شرکای داخل (J.V) و ۱۵ مورد به صورت مشارکت مدنی، بیع متقابل و BOT اجرا می‌شود.

پس از افغانستان، چین با ۷۵.۵ میلیون دلار، ترکیه با ۴۴.۸ میلیون دلار، هند با ۳۳.۸ و امارات عربی متحده با ۲۰.۹ میلیون دلار قرار دارند.

از نظر تعداد طرح سرمایه‌گذاری مصوب نیز پس از افغانستان، امارات عربی متحده با ۹ طرح، ترکیه و عراق هر یک با ۶ طرح و چین با ۵ طرح قرار دارند.

 

مریم آخندزاده – خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button