افغانستانگزارش ها

تجلیل از قطع ردِ پای اشغال پس از سی و چهار سال

دولت و ملت افغانستان، از سی و چهار مین سالروز پیروزی جهاد مقدس ملت افغانستان در مقابل قشون سرخ شوروی سابق، گرامی داشت به عمل آورند.

 

به گزارش آژانس خبری توانا؛ امروز (چهارشنبه ۲۶ دلو ۱۴۰۱ ه خ) مصادف است به ۳۴ مین سالروز پیروزی بی بدیل ملت مجاهد افغانستان در مقابل اشغال شوروی سابق در این کشور است. دولت ا. ا. افغانستان، بر اساس پاسداری از رشادتِ و مبارزه ای ملت بر علیه استعمار و استبداد و زندگی نگهداشتن روحیه ای تسلیم نا پذیری در مقابل ظلم و استثمار این را روز تعطیلی عمومی در مملکت اعلام نموده است.

بر مبنای اعلامیه منتشر شده ای حکومت: پایان دادن به اشغال قشون سرخ شوروی و برافراشتن پرچم آزادی در میهن، سومین بار جمع نمودن گلیم اشغال در کشور محسوب می شود که پس از کسب استقلال با سرنگونی اشغال انگلیس و پیش از پیروزی در مقابل استعمار آمریکا اتفاق افتاده است.

رهبران دولت اسلامی افغانستان، می افزایند: روایت تاریخ سیاسی کشور نمایانگر تسلیم ناپذیری ملت مسلمان افغانستان در مقابل هر چه ظلم، اشغال و استعمار است، که هیچگاه قرار نیست زیر سایه ای اشغال سر به بالشت آرامش بگذارند، ملت افغانستان با قبول نمودن شهادت و کسب آزادی برای تاریخ افتخار کسب کردند. انس حقانی، از اعضای برجسته حکومت اسلامی افغانستان، به مناسبت این روز در صفحه توییت خود نگاشته است: “از شکست امپراطوری سرخ آموختیم که هر اشغال گر محکوم به شکست است. به همین دلیل متجاوز اخیر (آمریکا) را شکست دادیم”.

روزی خروج قشون سرخ شوروی سابق از افغانستان، که بنام روز استقلال کشور نیز محسوب می شود در قانون اساسی حکومت قبلی (جمهوری اسلامی افغانستان) نیز تعطیلی عمومی درج شده بود. در عین حال در دومین دور از حاکمیت جدید ا. ا. افغانستان نیز این روز تعطیلی عمومی اعلام شده و از این روز گرامی داشت به عمل می آید.

شوروی سابق (روسیه) در دوران جنگ سرد و در زمان که جهان به دو قطب متخاصم تقسیم شده بود به تاریخ ۶ جدی سال ۱۳۵۸ هجری خورشیدی در زمان حاکمیت «حزب دموکراتیک خلق» وارد افغانستان شد و پس از ۹ سال حضور در این کشور با مبارزات خسته گی ناپذیری مجاهدین افغانستان در نهایت در تاریخ ۲۶ دلو ۱۳۶۷ تن به شکست داد و از این کشور خارج گردید. شکست که جنگ سرد را تبدیل به جنگ گرم نمود و منجر به فروپاشی «اتحاد جماهیر شوروی» شد.

 

حسین رسولی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button