افغانستانگزارش ها

آصف درانی: پاکستان و آمریکا به اساس قطعنامهٔ سازمان ملل متحد میتواند به حملات هوایی خود برای ازبین بردن هراس افگنان در خاک افغانستان ادامه دهند

آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان در دفاع از حملات هوایی تجاوزگرانه آمریکا و پاکستان به خاک افغانستان گفت این حملات به اساس قطعنامهٔ ۱۳۶۸ و ۱۳۷۳ سازمان ملل متحد انجام می‌شوند.

به گزارش خبر گزاری توانا، آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان روز شنبه در گفت‌وگو با یک تلویزیون پاکستانی افغانستان را یک کشور مستقل خواند، و در پاسخ به این پرسش که، آیا یک کشور دیگر می‌تواند در خاک یک کشور مستقل حملات هوایی انجام دهد، گفت:
” کاملاً می‌تواند، حملات هوایی آمریکا و پاکستان به خاک افغانستان بر اساس قطعنامهٔ ۱۳۶۸ و ۱۳۷۳ سازمان ملل متحد صورت میگیرد. وی بیان داشت که، اگر شما راضی باشید یا نه، این قطعنامه کامل است و کسانی که هراس‌افگن دارند، پاسخگو هستند که هراس‌افگن چگونه در خاک‌شان است.”
پس از حاکمیت دوبارهٔ ا.ا.ا. بر افغانستان، ایالات متحدهٔ امریکا در کابل و برخی ولایت‌های دیگر و طیاره‌های پاکستانی در خوست و کنر حملات هوایی انجام داده‌اند.
در کنار این ملا محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت ا.ا.ا. در آخرین گفت‌وگویش با تلویزیون خصوصی طلوع گفته بود که، فضای افغانستان در اشغال امریکا است.
او پیش از این هم گفته بود که طیاره‌های بدون سرنشین امریکا از خاک پاکستان برای جاسوسی در افغانستان استفاده می‌کند و پاکستان باید جلو این کار را بگیرد.
اما آصف درانی، در مصاحبه‌اش به طور واضح گفت، پاکستان باید مسئول آن‌چه که شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را تأیید می‌کند، شناخته نشود.
او با اشاره به کشته شدن ایمن‌الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در حمله طیارۀ بدون سرنشین امریکا در منطقۀ شیرپور شهر کابل گفت:
“اگر امریکا آنجا حمله کرده و ایمن‌الظواهری در کابل بوده، او یک هراس‌افگن است و تحت قطعنامهٔ ۱۳۶۸ و ۱۳۷۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار می‌گیرد و تو باید با زور این قطعنامه را تطبیق کنی.”
جو بایدن، رئیس جمهور امریکا به تاریخ اول آگست سال گذشتهٔ میلادی اعلام کرد که ایمن الظواهری رهبر شبکهٔ القاعده در حملۀ هوایی آنها در کابل کشته شد. در همین حال هند و مقام‌های مختلف امریکا پاکستان را به حمایت از هراس‌افگنان متهم کرده‌اند.

# خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button