افغانستانگزارش ها

اردوغان عضویت سویدن در ناتو را به پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا مرتبط کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز دوشنبه در اقدامی غیرمنتظره گفت اتحادیه اروپا باید راه پیوستن آنکارا به این اتحادیه را باز کند تا پارلمان ترکیه با تلاش سویدن برای پیوستن به ائتلاف نظامی پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، موافقت کند.

اظهارات اردوغان در حالی است که عصر یک‌شنبه، وزارت امورخارجه آمریکا، در بیانیه‌ای گفت آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا، در تماسی به وزیر امورخارجه ترکیه تاکید کرد که اکنون زمان عضویت سویدن در ناتو فرا رسیده است.

قابل ذکر است که، مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا پس از آغاز مذاکرات در سال ۲۰۰۵ متوقف شده است.

روابط بین آنکارا و اعضای اتحادیه اروپا چندین سال پیش، به ویژه پس از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ در ترکیه، تیره شد، اما از آن زمان تا حد زیادی بهبود یافته است.

به نوشته رویترز، اردوغان روز دوشنبه با یک تغییر غیرمنتظره رویکرد خود گفت: “ موافقت آنکارا با عضویت سویدن در ناتو با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا مرتبط است.”

این در حالی است که، پیشتر آنکارا گفته بود سویدن به اندازه کافی در برابر افرادی که ترکیه آنها را تروریست می‌داند، و عمدتا اعضای «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) هستند عمل نکرده است.

ترکیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا، «حزب کارگران کردستان» را سازمانی تروریستی می‌دانند.

اردوغان همچنین گفت که پس از پایان جنگ بین اوکراین و روسیه، روند عضویت کی‌یف در ناتو را تسهیل می‌کند.

پنجشنبه گذشته آسوشیتدپرس به نقل از ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گزارش داد که آنکارا و استکهلم نتوانسته‌اند شکاف بین خود در مورد عضویت سویدن در ناتو را پر کنند.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button