جهانگزارش ها

نخست‌وزیر جاپان از تهدیدهای هسته‌ای روسیه ابراز تاسف کرد

همزمان با برگزاری هفتادوهشتمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر جاپان، تهدیدهای روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای را مورد انتقاد قرار  داد.

بربنیاد گزارش واشنگتن پست، کیشیدا روز یک‌شنبه، ۶ اگست، در مراسمی در هیروشیما گفت که جاپان به‌عنوان تنها کشوری‌ که در جنگ متحمل بمباران اتمی شده است، به تلاش‌ها برای رسیدن به جهان عاری از سلاح هسته‌ای ادامه خواهد داد.

او اضافه کرد: «اما مسیر رسیدن به آن، به‌دلیل تشدید اختلافات در جامعه بین‌المللی بر سر خلع سلاح هسته‌ای و تهدید هسته‌ای روسیه به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود.»

کازومی ماتسویی، شهردار هیروشیما نیز در سخنرانی خود در این مراسم، خواستار لغو تسلیحات هسته‌ای شد و تصور رهبران گروه هفت از بازدارنده‌گی هسته‌ای را «حماقت» عنوان کرد.

او افزود: «رهبران جهان باید با این واقعیت روبه‌رو شوند که تهدیدات هسته‌ای که اکنون توسط برخی سیاست‌گذاران بیان می‌شود، حماقت تیوری بازدارنده‌گی هسته‌ای را آشکار می‌کند.»
هفتادوهشت سال پیش، امریکا چند روز پیش از پایان جنگ جهانی دوم، دو شهر جاپان را با بمب اتمی مورد حمله قرار داد.

حمله‌ای که در آن حدود ۱۴۰ هزار تن در هیروشیما و ۷۴ هزار تن در ناکازاکی جان‌باختند.

روز یکشنبه، ۶ اگست، همچنان زنگ صلح ساعت ۸:۱۵ بامداد، دقیقا زمانی‌که هفتادوهشت سال پیش بمب‌‌اتمی بر سر شهر هیروشیما رها شد، به صدا درآمد.

حدود ۵۰ هزار شرکت‌کننده در مراسم یادبود در فضای باز، به احترام جان باخته‌گان این حادثه لحظاتی سکوت کردند.

روز بزرگداشت قربانیان اولین حمله اتمی جهان در حالی برگزار شد که مقامات روسیه درباره استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ با اوکراین صحبت‌هایی را به میان آورده‌اند.

با این حال، مقام‌های غربی گفته‌اند که هیچ مدرکی دال بر تدارکات چنین حملاتی توسط روسیه وجود ندارد.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button