جهانصحتگزارش ها

تخلیه آب رادیواکتیو تصفیه شده نیروگاه اتمی فوکوشیما به اقیانوس

جاپان امروز سه‌شنبه، ۳۱ اسد اعلام کرد که تخلیه‌ی بیش از یک میلیون تُن آب رادیواکتیو تصفیه‌شده از نیروگاه اتمی ویران‌شده‌ی فوکوشیما را در 2 سنبله آغاز خواهد کرد. این اقدام انتقاد شدید چین را برانگیخته است.

جاپان دو سال پیش این طرح را تصویب کرد و آن را برای از رده‌ خارج‌کردن نیروگاهی که زیر نظر شرکت برق توکیو (تپکو) فعالیت می‌کند، حیاتی خواند. این طرح انتقاد گروه‌های ماهی‌گیری محلی را نیز برانگیخته و لطمه به شهرت منطقه را تهدیدی برای امرار معاش خود می‌دانند.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر جاپان صبح روز سه‌شنبه گفت: «من از تپکو خواسته‌ام تا به سرعت برای تخلیه‌ی آب مطابق با طرحی که توسط سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای تأیید شده آماده شود و انتظار می‌رود، اگر شرایط جوی اجازه دهد، آزادسازی آب از ۲۴ آگست ( 2 سنبله) آغاز شود.»

این اعلامیه یک روز پس از آن صادر شد که دولت اعلام کرد با صنعت ماهی‌گیری در مورد رهاسازی آب به «درجه‌ای از تفاهم» رسیده است، هرچند هنوز برخی از گروه‌های ماهی‌گیری نگران معیشت خود هستند.

کیشیدا روز دوشنبه گفت: «من قول می‌دهم که ما تمام مسئولیت فراهم‌کردن زمینه برای دوام صنعت ماهی‌گیری را، حتا اگر چندین دهه طول بکشد، بر عهده خواهیم گرفت.»

جاپان گفته است که رهاسازی آب بی‌خطر است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (آی‌ای‌اِی‌ای)، ناظر هسته‌ای سازمان ملل در ماه جولای گفت که این طرح مطابق با استانداردهای بین‌المللی است و تأثیر آن بر مردم و محیط‌ زیست «ناچیز» است.

برخی از کشورهای همسایه نسبت به ایمنی این طرح ابراز تردید کرده‌اند. پکن، بزرگ‌ترین منتقد می‌گوید که جاپان «خودخواهی و تکبر» نشان داده و به‌طور کامل با جامعه‌ی جهانی در مورد رهاسازی آب مشورت نکرده است.

چین واردات غذاهای دریایی را از ۱۰ ولایت جاپان، از جمله فوکوشیما و توکیو، پایتخت این کشور ممنوع کرد. واردات غذاهای دریایی از ولایت‌های دیگر، پس از انجام آزمایش‌های رادیواکتیویته مجاز است.

با وجود اعتراض فعالان کوریای جنوبی، سئول بعد از پژوهش به این نتیجه رسیده که رهاسازی آب مطابق با استانداردهای بین‌المللی است و اعلام کرد که به ارزیابی آژانس احترام می‌گذارد.

یک مقام جاپانی گفت اولین نتایج آزمایش آب دریا پس از تخلیه در ابتدای سپتامبر در دسترس خواهد بود. جاپان همچنین ماهی‌های آب‌های نزدیک کارخانه را آزمایش خواهد کرد و نتایج آزمایش را در وب‌سايت وزارت کشاورزی در دسترس قرار خواهد داد.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button