افغانستانگزارش ها

گزارش و تحلیل غیر استاندارد دیونیما

در تازه ترین گزارش دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) مدعی شده است که. بیش از 800 نفر از افراد دولت قبل توسط نیروها ی حکومتی افغانستان کشته و شکنجه شدند.

یونیما با انتشار این گزارش مدعی شده است که حکومت کنونی افغانستان در حال دستگیری، آزار و اذیت و کشتار سربازان حکومت قبلی است.

نخیت باید گفت که ، ماموریت UNEMA که در مارس 2022 توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد به مدت دو سال تمدید شد، حدود و صغور خاص خود را دارد. UNEMA مسئول هماهنگی و رهبری کمک های غیر نظامی بین المللی به مردم و دولت افغانستان است.

سازمان های بین المللی دیگری هستند که باید برای چنین گزارش ها تلاش کنند که عفو بین الملل نمونه ای از آنهاست.

سازمان UNEMA گروه های مسلکی خاصی برای انجام این گونه تحقیقات و سروی ها در افغانستان ندارد، بلکه بر سخنان بی اساس این و ان تکیه می کند.

نکته دیگری که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که ویژگی گزارش های تحقیقِی یا پژوهشِی این است که رویدادها را با تمام جزئیات مستند می کنند. اگر یونیما واقعاً چنین نظرسنجی را انجام داده است، باید تمام جزئیات هر رویداد، از هویت قربانیان ومحل و وقت ان گرفته تا مسائل دیگر را در یک پایگاه داده آشکار کند.

اگر به ارقام ارائه شده توسط یونیما دقت کنیم، به نظر می رسد ادعای ارائه شده ربطی به دلایل و ارقام نداشته باشد. یونیما می گوید که در دو سال گذشته 800 واقعه از جمله قتل، آزار و اذیت، ضرب و شتم و حوادث دیگر به ثبت رسیده است. یونیما تعداد کشته شدگان نظامی و کارمندان ملکی را حدود 160 نفر نشان می دهد.

بیش از یک میلیون کارمند نظامی و غیر نظامی در دولت قبل وجود داشت

حدود نیمی از آنها کارمندان دولت و نیمی از آنها افسران نظامی بودند.

حالا قضاوت را به دیگران بسپاریم. اگر دستور عفو عمومی اجرا نمی شد از یک میلیون افسر فقط 160 نفر کشته می شدند؟ آنها هم مقامات پایینی هستند؟

اگرچه 160 مورد اعداد نادرست ومبالغه امیز هستند، اما باز هم صفر اعشاری صفر صفر شش درصد در مقایسه با ده میلیون (0.006) درصد است.

با این حال، این به شما بستگی دارد که آیا صفر اعشاریه صفر صفر شش می تواند رقمی برای محاسبه باشد که نشان دهنده یک تصمیم سیاسی باشد ویا این اکه این رقام ، موارد استثنایی را نشان می دهند؟ واضح است که این گونه ارقام استثنایی و خلاف قانون و اقدامات شخصی است، اما متاسفانه یونیما این ارقام را طوری تحلیل می کند که گویی فرمان عفو عمومی اجرا نشده است.

مهمترین نکته ای که یونیما به آن توجه نکرده این است که برخی از سربازان سابق در کنار به اصطلاح مقاومت در جنگ علیه دولت و ملت شرکت کردند و کشته شدند و این یک موضوع متفاوت است. به عنوان نمونه می توان به امیری و چند داوطلب اشاره کرد.

به همین ترتیب، حوادث مشابهی در جریان عملیات بالای گروه داعش خوارجی رخ داده است.

اما از طرف حکومت حتی یک نفر به جرم همکاری با دولت قبل کشته و یا دستگیر نشده است.

رئیس جمهور پیشین، رئیس اجرایی سابق که وزیر امور خارجه نیز بوده است، هم اکنون در کابل به سر می برد. صدها جنرال و فرمانده نه تنها در افغانستان زندگی می کنند، بلکه به کار خود نیز می روند.

از یک میلیون کارمند ملکی و نظامی، 90 درصد آنها مشغول به کار و انجام وظایف خود هستند. آیا این عدد می تواند مبنای محاسبه باشد و یا عدد صفر اعشاری صفر صفر شش باشد؟

بهتر است UNEMA در وهله اول گزارش های خود را مستند کند و در گام دوم به عنوان نماینده سازمان ملل دست از صحبت های احساساتی بردارد و در عوض از محاسبات استاندارد و تحلیل های منطقی استفاده کند تا به اعتبار سازمان ملل خدشه وارد نشود.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button