افغانستانگزارش ها

پروژه انتقال آب آشامیدنی به ارزش 10 میلیون دالر امریکایی از سوی یک شرکت خصوصی ساختمانی و آبرسانی فرهیخته در غرب کابل افتتاح گردید.

همزمان با افزایش کمبود آب آشامیدنی در افغانستان این بار مسئوولین شرکت خصوصی ساختمانی و آبرسانی فرهیخته پروژه انتقال آب برای باشنده گان نواحی سیزدهم، ششم و پنجم شهر کابل را به ارزش 10 میلیون دالر امریکایی افتتاح نمودند، شماری از اشتراک کننده گان در این مراسم از ام ارت اسلامی خواستند،که در راستای مدیریت آب‌های افغانستان کارهای بنیادی و اساسی را انجام بدهند.
به گزارش خبرگزاری توانا: امروز در مراسم افتتاح پروژه انتقال آب آشامیدنی برای باشنده گان نواحی سیزده، ششم و پنجم شهر کابل امروز چهارشنبه، 15 سنبله سال 1402 از سوی شرکت ساختمانی و آبرسانی فرهیخته با حضور مقامات ام ارت اسلامی، مسئوولین شرکت های خصوصی آبرسانی و اقشار مختلف مردم در غرب کابل برگزار گردید.
سید روح الله علوی، مشاور حقوقی شرکت آبرسانی فرهیخته در صحبت هایش گفت،که بیش از 80 کشور جهان با کمبود آب آشامیدنی صحی مواجه هستند و با توجه به رشد جمعیت کمبود آب به یک بحران جدی تبدیل شده است.
براساس سخنان او، افغانستان قادر است که 25 فیصد آب های سطحی خود را به مصرف برساند و ۷۵ فیصد آب افغانستان به کشورهای دیگر سرازیر می شود.
مشاور حقوقی شرکت فرهیتخته گفت،که حکومت‌های گذشته هیچ پلان و برنامه به منظور مدیریت آب ها نداشتند و نتوانستند که آب های کشور را مدیریت نمایند.
او گفت،که ام ارت اسلامی در 2 سال آب های کشور را مدیریت کرده و حکومت در راستای تامین آب شهروندان در تلاش است.
سید روح الله علوی اضافه نمود و گفت،که نبود سیستم معیاری برای فاضلاب‌ها و حفر چاه های آب به صورت خودسر باعث شده تا آب‌های زیرزمینی به شدت در کشور کاهش یابد.
وی گفت: “مهم ترین منابع آب‌های افغانسنان را آب های زیر زمینی و سطحی تشکیل می‌دهد که جنگ های داخلی و کشمکش‌ها در کشور باعث شد تا آب ها درست مدیریت نشود.”
مشاور حقوقی شرکت فرهیخته افزود،که بیش از 70 درصد مردم افغانستان به آب های صحی دسترسی ندارند. به گفته او، مصرف آب هر شهروند در گذشته 20الی 25 لیتر در روز بود ولی با رشد نفوس توازن توزیع آب ها دچار مشکل شده است.
سید روح الله علوی، از حفر چاه های آب خودسر را علت آلوده شدن آب های زیر زمینی و ایجاد زلزله ها دانست.
وی از ارزش مالی پروژه انتقال آب برای باشنده گان نواحی سیزدهم، ششم و پنجم شهر کابل را 10 میلیون دالر اعلام نموده و گفت،که با این پروژه ۲۰ هزار خانواده در این نواحی از آب صحی کافی برخوردار می شوند.
او خاطرنشان کرد،که شرکت آبرسانی فرهیخته در نظر دارد تا در نزدیک ترین زمان ممکن پروژه های انتقال آب را در نقاط مختلف شهر کابل اجرا کند.
در همین حال محمد طاهر خلیلی، رئیس شورای وکلای ناحیه سیزدهم شهر کابل گفت،که دولت مکلف است تا با ایجاد همچنین برنامه های کوتاه مدت و دراز مدت آب آشامیدنی شهروندان را تامین نماید.
آقای خلیلی گفت،که دولت تنها مالیه از شهروندان دریافت نکند بلکه به وظایف خودش که تامین آب است عمل کند.”
رئیس شورای وکلای ناحیه سیزدهم شهر کابل همچنین اضافه کرد که در ۲۰ سال گذشته دولت‌های جمهوریت هیچ پلان و برنامه به منظور ایجاد بندهای آب و تامین آب آشامیدنی شهروندان نداشت.
او گفت،که باشنده گان شهر کابل باید از مصرف بی رویه آب خودداری نمایند و در ۲۰ سال گذشته شهروندان در مصرف آب اصراف و زیاده روی کردند که اکنون با چالش کمبود آب مواجه شدیم.”
در این برنامه اشتراک کننده گان خواهان جلوگیری از حفر چاه های آب به گونه خودسر از سوی شهروندان شده و از امارت اسلامی خواستند تا مشکل نبود آب آشامیدنی را به صورت دایمی حل کنند.
در همین حال افغانستان چندی قبل یکی از کشورهای در خطر تغییرات اقلیمی و خشکسالی شناخته شد.
این در حالیست،که شماری از باشنده گان کابل به خصوص در غرب کابل از نبود آب آشامیدنی شکایت دارند، آنان بخاطر دریافت چند بشکه آب ساعت های را در انتظار توزیع آب سپری می کنند.

سید احمد راشد کاشفی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button