جهانگزارش ها

ام اس اس: آمریکا برای ملاقات بایدن با پینگ باید « صداقت کافی از خود نشان دهد»

بالاترین آژانس امنیتی چین اعلام کرده است که هر گونه دیدار بین شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین و جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده در سانفرانسیسکو در اواخر سال جاری به این بستگی دارد که امریکا «صداقت کافی از خود نشان دهد».

وزارت امنیت دولتی (ام‌اس‌اس)، آژانس اطلاعاتی و ضدجاسوسی اصلی چین روز دوشنبه، ۱۳ سنبله با انتشار بیانیه‌ای نادر گفت که شی را در جریان آخرین تحولات روابط ایالات متحده و چین و وضعیت جهانی قرار داده است.

در این بیانیه آمده است که شی به وزارت امنیت دولتی دستور داده که «به ایفای نقش مثبت در حفظ امنیت ملی و پیشبرد دیپلماسی کشورهای بزرگ با شاخص‌های چینایی ادامه دهد».

در این بیانیه همچنین آمده که شی بر اهمیت «حفظ ارتباطات راهبردی و هماهنگی با طرف امریکایی و ایجاد شرایط مساعد برای دیدار سران دو کشور در زمان مناسب، با فرض نشان‌دادن صداقت و احترام متقابل کافی» تأکید کرده است.

بایدن و شی آخرین بار در 23 عقرب سال پار نشستی مجازی برگزار کردند که اولین گفت‌وگوی مستقیم آنان پس از ماه ثور سال پار بود. در این گفت‌وگو دو رهبر توافق کردند در مورد مسائل جهانی مانند تغییرات اقلیمی، واکنش به بیماری پاندمی و عدم اشاعه‌ی هسته‌ای همکاری کنند، و در عین حال بر اختلافات خود در زمینه‌ی حقوق بشر، تجارت و تایوان اذعان کردند.

بایدن پس از این اجلاس گفت که امیدوار است شخصا شی جین‌ پینگ را در سانفرانسیسکو ملاقات کند. او گفت مطمئن است که چنین نشستی برای هر دو کشور «با ثمر» و «مفید» خواهد بود.

با این حال، چین پیشنهاد بایدن را تأیید یا رد نکرده و در عوض بر خواسته‌های خود از امریکا برای احترام به منافع اصلی چین و توقف مداخله در امور داخلی آن تأکید کرده است.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button