جهانگزارش ها

رکورد جهانی بالاترین دمای ثبت شده زمین در تابستان امسال

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد که نیم‌کره شمالی زمین امسال گرم‌ترین تابستان ثبت‌شده را تجربه کرد و این فصل مرگ‌بار را در حالی به پایان می‌رساند که در ماه اسد سال جاری نیز یک رکورد به ثبت رسید.

بربنیاد گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، این سازمان به همراه آژانس اروپایی تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک روز چهارشنبه، 15 سنبله، اعلام کردند که ماه گذشته نه‌تنها، گرم‌ترین ماه اسد سال بوده که با تجهیزات مدرن به ثبت رسیده، بلکه پس ازماه جوزا امسال دومین ماه در فهرست داغ‌ترین ماه‌هایی است که دانشمندان تا کنون دمای آن را اندازه‌گیری کرده‌اند.

ماه اسد امسال حدود ۱.۵ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از میانگین دوران پیشاصنعتی بود.

این آستانه‌ای است که جهان سعی می‌کند از آن عبور نکند، اگرچه دانشمندان بیشتر نگران افزایش دما در طول دهه‌ها هستند، نه تنها در یک ماه.

بر اساس گزارش این دو نهاد بین‌المللی، اقیانوس‌های جهان که بیش از ۷۰ درصد سطح زمین را دربرگرفته‌اند، طی این فصل به دمای حدود ۲۱ درجه سانتی‌گراد (۶۹.۸ فارنهایت) رسیدند که گرم‌ترین دمای ثبت‌شده اقیانوس‌هاست.

در همین حال، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با اشاره به موج گرما و تاثیرات گسترده آن هشدار داد که تخریب‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی تازه شروع شده است.

بر اساس گزارش آژانس کوپرنیک، سال ۲۰۲۳ تاکنون پس از سال ۲۰۱۶، گرم‌ترین سال ثبت‌شده بوده است.

دانشمندان دلیل گرم شدن هوا را اقدامات انسان‌ها می‌دانند که با سوزاندن زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی این شرایط را به وجود آورده‌اند.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button