جهانخبرها

رد تماس تلفنی و کمک‌های فرانسه از سوی شاه مراکش

مراکش که از روز جمعه با تبعات زلزله ویرانگر دست و پنجه نرم می‌کند، کمک‌های فرانسه را نپذیرفته و شاه این کشور نیز تماس تلفنی امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه را پاسخ نداده است.

روزنامه مراکشی الصحیفه نوشت، طبق گفته منابع مطمئن، ماکرون زمانیکه در هواپیما و در مسیر عزیمت به محل برگزاری اجلاس سران گروه ۲۰ در نیودهلی (پایتخت هند) بود، خواستار صحبت با محمد ششم شاه مراکش شد اما شاه تماس او را قبول نکرد. همین امر سبب شد تا ماکرون در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) ضمن ابراز همدردی با مراکشی‌ها بنویسد «همه ما بعد از زلزله‌ شدیدی که مراکش را لرزاند، اندوهگین باشیم. فرانسه برای ارائه کمکهای اولیه آماده است».

الصحیفه در ادامه آورده است: موضوع تنها به مخالفت با گفت‌وگوی تلفنی ختم نمی‌شود، بلکه از این حد فراتر رفته و منابع مطلع اعلام کرده‌اند که مقامات مراکش تمامی پیشنهادهای فرانسه برای کمک به زلزله زدگان در این کشور و اعزام تیم‌های امداد و نجات به مراکش را نادیده گرفته‌اند.

«آرنو وریس»، رئیس سازمان غیردولتی « Secouristes sans frontiers» فرانسه با تایید این خبر اعلام کرد که مراکش از ورود تیم‌های امدادی پاریس برای کمک رسانی به آسیب‌دیدگان زلزله‌ای که بیش از 2800 کشته در این کشور برجای گذاشته، جلوگیری می‌کند.

این رسانه در ادامه آورده است: رد درخواست امانوئل ماکرون از سوی محمد ششم و امتناع وی از دریافت هرگونه کمک فرانسه در عملیات امداد و نجات و جستجوی قربانیان زلزله، نشان دهنده عمق بحران میان رباط و پاریس به دلیل مسئله صحرای غربی است.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

 

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button