افغانستانجهانگزارش ها

لزوم گسترش روابط افغنستان – ایران

اعضای هیت هفت نفری مجلس نمایندگان جمهوری اسلامی ایران با مولوی امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در کابل دیدار کرد .

به اساس معلومات وزارت امور خارجه ، هیات پارلمانی ایرانی اظهار آمادگی کرده است تا تجربیات خود در موارد متعدد را با حکومت افغانستان در میان بگذارد

در اعلامیه وزارت خارجه همچنین آمده است که در این دیدار در باره مسائلی از جمله قاچاق، مدیریت مسائل مرزی و جلوگیری از تردد افراد غیرمجاز صحبت شده است.

سر پرست وزارت خارجه افغانستان درین دیدار خواهان گسترش روابط تجاری و ترانزیتی با جمهوری اسلامی ایران شد.

روابط افغانستان وایران اگر چند در درازنای چند دهه گذشته با پیچیدگی ها و سو ظن ها همراه بوده است ، ریشه های عمیق فرهنگی ، زبانی و دینی دارد.

حضور اتحاد شوروی و امریکا در چهار دهه گذشته درافغانستان یکی از اسباب مهم تیرگی روابط میان دوکشور بوده است.

حکومت های گذشته افغانستان به اساس روابط و وابستگی ها به شوروی و امریکا ، میانه خوبی با ایران نداشتند زیرا ایران در دوران حضور شوروی ، میزبان و حامی اتحاد هشتگانه تنظیم های مجاهدین بود.

دردوران حضور ناتو و ایالات متحده امریکا نیز حکومت افعانستان روابط خوبی با ایران نداشته است زیر موضعگیری های هردو کشور مخالف هم بود به گونه مثال ایران از حوثی ها در یمن و افغانستان از ایتلاف عربستان سعودی حمایت میکرد.

در دوسال اخیر که امارت اسلامی افغانستان زمام امور را در اختیار دارد ، با انکه روابط میان دو کشور متحمل گسست ها و فراز و نشیب هایی بوده است اما دید ایران به تناسب دیدگاه گذشته انکشور پیرامون افغانستان متفاوت است.

حکومت افغانستان با وصف انکه با مشکلات بی سابقه ای دست و گریبان است ، تا حد ممکن تلاش ورزیده است تا سیاست متوازن و غیر جانبدارانه ایرا در قبال مسایل ملی و بین المللی در پیش داشته باشد.

با انکه ایران هم اکنون مورد تحرم ها از سوی ایالات متحده امریکا و اروپا قراردارد، افغانستان روابط تجاری و ترانزیتی خویشرا با این کشور گسترش داده و همچنان درپی گسترش بیشتر انست.

حجم داد و ستد میان دوکشور از 2ملیارد به 6ملیارد دالر در سال رسیده است.

درین اواخر تلاش های گسترش روابط تجاری و ترانزیتی با جمهوری اسلامی ایران بیشتر شده است . افتتاح خط اهن هرات – خواف یکی از زمره این کار های مشترک است.

هرگاه هردو کشور مشترکا سوه تفاهمات و پندار های بکجانبه را کنار گزاشته و روی منافع مشترک خویش بیاندیشند ،زمینه های وسیع همکاری دوجانبه میان افغانستان و ایران وجود دارد که فشار های جهانی بالای هردو کشور را بی تاثیر کرده و با عث به کار اندازی منابع سر شار انها میگردد.

هردو کشور به مواد خام یکدیگر نیاز جدی دارند و این امر احتیاج افغانستان و ایران را به بازار های بیرونی کاهش میدهد.

از سویی هم اتحاد این دو کشور میتواند موضعگیری های قدرت های بزرگ در منطقه را نیز به نفع هردو تغیر میدهد.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button