جهانگزارش ها

تایوان «۴۰ هواپیمای جنگی چین» را در منطقه دفاع هوایی خود شناسایی کرد

وزارت دفاع تایوان پنجشنبه، ۲۳سنبله سال روان اعلام کرد که، در ۲۴ ساعت گذشته ۴۰ پروند هواپیمای نیروی هوایی چین را در حین ورود به منطقه دفاع هوایی این جزیره شناسایی کرده است.
به گزارش خبر گزاری توانا: بر اساس نقشه‌ای که وزارت دفاع تایوان ارایه کرده، حداقل چهار پروند از این هواپیماها از خط میانی تنگه تایوان در شمال غربی جزیره عبور کردند، اما سایر هواپیماها عمدتاً به سمت جنوب تایوان و کانال باشی پرواز کردند. بنابراین چین تایوان را جزی از خاک‌خو‌دمیداند و گفته است که، تایوان خودمختار جدا شده است ولی تایوان خود را جزیره مستقلی می‌داند. تنها ۱۳ کشور تایوان را به عنوان یک کشور مستقل می‌شناسند.
در مقابل، آمریکا همواره از تایوان حمایت کرده است و دولت جو بایدن کمتر از بیست روز قبل در نامه‌ای که در اختیار کنگره قرار گرفته، تائید کرده که کمک نظامی به تایوان در چارچوب برنامه «کمک ویژه برای کشورهای مستقل» صورت می‌گیرد.
چین از نزدیکی آمریکا و تایوان خشنود نیست و بارها اعتراض خود را اعلام کرده است.
آمریکا در چند دهه گذشته به سیاست «چین واحد» پایبند بود اما در چند سال اخیر،‌ اعضای کنگره سفرهایی به تایوان داشتند و خواستار حمایت نظامی از تایوان شدند.این در حالیست که تایوان روز دوشنبه اعلام کرده بود ۳۹ هواپیمای جنگی چین و یک ناو هواپیمابر را در نزدیکی این جزیره شناسایی کرده است.
در سال‌های اخیر، پکن فشار نظامی و سیاسی بر تایوان را تشدید کرده است به طوری که ناوها و هواپیما‌های جنگی را به سمت آن می‌فرستد.
نثاراحمد فرامرز
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button